Lindholmen Science Parks webbplattform blir mer flexibel

  • Projektnamn Lindholmen.se
  • Projektperiod feb 2016 - maj 2016

Genom en uppdaterad webbplattform bidrar Kodamera till att stärka Lindholmen Science Park i sitt uppdrag att vara en unik kunskaps- och innovationsnod och en naturlig källa till omvärldsbevakning inom Transport, ICT och Media & Design.

Lindholmen Science Park erbjuder en neutral utvecklingsmiljö där aktörer från näringsliv, akademi och samhället tillsammans kan driva stora forsknings- och utvecklingsprojekt.

Innehållet som produceras i Lindholmens kanaler täcker in många olika ämnen, evenemang och kampanjer och Kodamera har tidigare skapat ett system som gör att det enkelt och snabbt går att sätta upp webbplatser för forsknings- och utvecklingsprogram, kampanjer och evenemang.

Ett smartare publiceringssystem

Tack vara publiceringssystemet kan en central redaktion publicera innehåll på alla webbplatser och innehållet kan dessutom delas mellan webbplatserna. Sedan systemet togs i drift i början av 2014 har 19 sajter publicerats.

– I vårt samarbete visar Kodamera både ledarskap och ödmjukhet inför våra utmaningar och de har på det sättet metodiskt föreslagit och utvecklat värdefulla element och lösningar för vår webb, säger Maria Hedlund, kommunikationschef på Lindholmen Science Park.

Under våren har plattformen vidareutvecklats och fokus har legat på att stärka webbarna i rollen som kunskapsnav för sina respektive ämnesområden. Utöver traditionell funktionalitet i form av nyheter, evenemang och informationsidor finns nu möjligheten att på ett strukturerat sätt lägga upp resurser så som publikationer, aktörer och bilder. På closer.lindholmen.se ser vi hur webbplatsen delar publikationer, presentationer och listar forskare inom ämnet transporteffektivtet.

Ett axplock av andra förbättringar som rullats ut under våren:

  • Ett nytt upplägg på webbplatsernas startsidor, med utökade redaktionella möjligheter.
  • Nya stora visuella ytor kan användas för att annonsera aktuella händelser och material.
  • På goteborgelectricity.se presenteras Göteborgs nya elbuss genom videos med Zara Larsson och Seinabo Sey. Besökaren tvingas inte iväg från webbplatsen utan att kan spela upp filmerna direkt.
  • Nyhetslöpet har fått en ny layout och bättre dynamik där redaktörerna kan jobba med etiketter och bakgrunder för att guida läsaren.
  • En bloggkomponent är nu på plats och tillsammans med nyhetslöpet verkar den för starkare kommunikativa möjligheter med webbplatserna som centrala källor för omvärldsbevakning.

Lindholmen.se lanserades 2014 och beskrivs närmare på följande kundcase.