Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

Boråstapeter hissar flaggan i topp med ny onlinebutik

Adam Evertsson

Adam Evertsson

När svenskarna klär sina väggar så faller valet ofta på Boråstapeter. Att klicka hem dessa är tack vare Kodamera nu också enklare än någonsin tidigare. Och det görs via företagets nya flagshipstore.

Bild
Foto från ett rum där väggarna pryds av tapeter från Embellance Group
Body

Kodamera och Embellence Group, som varumärket Boråstapeter ingår i, har sedan flertalet år tillbaka ett givande samarbete som mynnat ut i flera digitala produkter. På senare tid har man bland annat uppdaterat samt nylanserat flera webbplatser, däribland för Perswall, ett annat varumärke i den månghövdade premiumtapetfamiljen.

Boråstapeter säljs på över 65 marknader och med sin nya flagshipstore kan internationella samt svenska kunder nu köpa produkterna direkt från fabriken i Borås, vilket innebär att de inte längre behöver gå vägen via återförsäljare.

Tapeterna levereras sedan till närmaste ombud, och för Embellence Group är det i närmaste en revolutionerande förändring.
– Som kund idag förväntar man sig att varumärken ska ha en produktkatalog online där det går att klicka hem saker, vilket tidigare inte gått i Boråstapeters fall. När man nu kan erbjuda det så innebär det även att Boråstapeter får en annan sorts kontroll över produkterna och presentationen av det tillgängliga sortimentet, säger André Aznar, teamleader och art director på Kodamera.

“Ett stort maskineri”

Bygget av Boråstapeters flagshipstore har samtidigt krävt sin beskärda del av arbetstimmar. Kodameras utvecklarteam har framförallt ägnat sig åt att genomföra flera avancerade integrationer, vilket på ren svenska betyder att olika informationssystem kopplas ihop. 

I det här fallet har det primärt handlat om betalsystemet Klarna och fraktsystemet Zhipster.
– Alla system har en bas för hur en order byggs upp, och man måste bygga ihop dem med ett gemensamt “språk” så att den data som finns på sajten också finns hos Klarna eller i affärssystemet Jeeves, som Boråstapeter använder sig av. Det är ett stort maskineri som rullar i bakgrunden, och det har varit mycket jobb med att göra så att det syns så lite som möjligt, säger Christofer Jungberg, en av fyra involverade utvecklare från Kodameras sida.

I samband med projektet har även andra förändringar tillkommit på Boråstapeters webbplats, bland annat för att skapa en bättre redaktörsvy. Och i början av juni lanserades så deras flagshipstore, lite mindre än ett år efter att projektet drog igång.
– Efter några mindre iterationer så tycker jag att vi har lyckats skapa en väldigt stabil lösning, säger Christofer.

Besök gärna borastapeter.com för att ta del av resultatet av vårt samarbete.

Bottom paragraph

Behöver du en hjälpande hand?

CTA preamble

Vi är en byrå med många digitala strängar på vår lyra. Hör av dig till oss så återkopplar vi så snart vi kan!

Anställd
Bild
Jonas Sahlin

Namn
Jonas Sahlin

Befattning
Kundansvarig/Partner
form_webform