GDPR – skydda dina användares uppgifter

Hanterar du uppgifter om dina användare och kunder har du säkert också hört talas om GDPR – EU:s nya dataskyddsförordningen. Förordningen ska skydda användandet av personuppgifter och organisationer som inte lever upp till de nya kraven riskerar dryga böter. Det finns med andra ord all anledning att se över hur er verksamhet hanterar persondata.

I takt med att fler och fler delar av våra liv blir digitala delar vi också med oss av fler och fler personuppgifter. I och med GDPR:s (General Data Protection Regulation) intåg kommer användarnas skydd att stärkas – och det är kanske på tiden.

Från och med i maj 2018 måste det alltid finnas ett samtycke mellan användaren och den organisation som vill spara personuppgifter. Användaren ska också ha rätt få reda på hur uppgifterna kommer att användas samt få tillgång till dem i ett elektroniskt format om så önskas. (Bland mycket annat.)

“Vad innebär det för min webbplats eller digitala tjänst?”

Du behöver bland annat:

  • fastställa hur personuppgiftsinsamlingen fungerar på din webb och att syftet med insamligen går att motivera
  • dokumentera hur personuppgifter hanteras och lagras
  • presentera informationen om insamlingen och lagringen på ett tydligt sätt för användarna
  • skapa lösningar för samtycke där insamling sker
  • skapa lösningar som säkerställer att du, vid en förfrågan, kan lämna ut all information du har om en person

Vi vill alltid värna om användaren

Att se till användarnas bästa och respektera deras integritet är någonting vi alltid jobbar för, vi är övertygade om att det är den bästa metoden för att bygga ett förtroende och en långsiktig relation. Och ofta är det argument nog för att få till en förändring.

Behöver man ytterligare motivation för att se över sin informationsstruktur kan det vara värt att veta att det kommer att bli dyrt att bryta mot GDPR. Mycket dyrt, till och med. Efterlevs inte förordningen riskerar man böter på upp till 4 procent av den årliga omsättningen (eller 20 miljoner euro, beroende på vilken summa som är störst).

Vill du veta mer?

Att ha koll på alla nya krav, hur man bäst tacklar dem och samtidigt behåller både användarupplevelsen och en vital kunddatabas kan vara klurigt. Vill du få reda på vad GDPR innebär för just din organisation? Hör av dig till Andreas Rejvik på andreas@kodamera.se eller +46 734 - 25 25 01 så tar vi tillsammans reda på hur ni kan möta de nya kraven.