MIPIM binder ihop Göteborg med världen

  • Projektnamn MIPIM
  • Projektperiod dec 2015 - jan 2016

Sedan Kodamera upphandlades som Business Region Göteborgs (BRG) webbleverantör har ett helt nytt webbverktyg som ska kunna användas för alla BRG:s sajter tagits fram. gothenburgatmipim.se är startskottet för raden av webbplatser som ska byggas.

Syftet med gothenburgatmipim.se är att marknadsföra Göteborg ur ett investeringsperspektiv och sätta staden på kartan under fastighets- och investeringsmässan MIPIM som årligen arrangeras i Cannes och där BRG deltar.

– MIPIM:s huvudsakliga uppgift är att skapa internationella kontakter som kan leda till konkret affärsnytta åt våra partners, vilket i sin tur ska attrahera investeringar och etableringa till regionen, säger Jessica Humleklo, kommunikationsansvarig på Business Region Göteborg. 

En responsiv design med Drupal 8

I byggandet av gothenburgatmipim.se har Kodamera samarbetat med B2B-byrån Sandberg Trygg som tagit fram konceptet och designen. Kodamera har därefter byggt webbplatsen efter skisser och önskemål från BRG och Sandberg Trygg. Resultatet är en responsiv webbplats byggd med Drupal 8.
 
Sajtens mål är att få besökaren att boka in möten under MIPIM. Utöver ett kontaktformulär finns också en stay tuned-funktion där man kan anmäla sig till ett nyhetsbrev och möjligheten att ta del av innehåll och nyheter kopplat till MIPIM och byggprojekt som är på gång i Göteborg.

“Webben är lätt att administrera”

Webbplatsen är enkel för BRG att sköta på egen hand och det går smidigt att välja om man vill lägga in bilder, videos eller länkar när man publicerar en artikel.

– Det bästa med den nya webben är att den både fungerar bra och är lätt att administrera, säger Jessica Humleklo.

Den större webblösningen som Kodamera arbetar fram för BRG gör att det enkelt går att sätta upp nya webbplatser där man kan återanvända koncept från tidigare byggen. Beroende på vilka behov som föreligger finns olika moduler som gör att det ändå går att bygga sajter som ser olika ut.

Webblösningen gör också att BRG kan publicera innehåll över samtliga webbplatser oavsett om det är en huvudsajt, projektsajt eller kampanjsajt.

– Kodamera har varit väldigt professionella i framtagningen av sidan, säger Jessica Humleklo. Vi är väldigt nöjda med resultatet.