Webbdesign

För att designa en webbplats krävs så klart kompetens inom färg och form. Men det handlar också till stor del om att kunna lyssna och om förmågan att sammanfatta kunskap till en intiutiv design.

Kunskap och användarens perspektiv

Webbdesign är bland det roligaste vi vet och det är ofta lockande att hoppa direkt från projektplaneringen till ritbordet. Vår erfarenhet är att kunder delar känslan – man är ivrig och vill snabbt se en grafisk färdriktning. Så jobbar vi dock inte, det är nämligen en metod man sällan når längst med.

För oss är nyckeln till en god webbdesign kunskap om och användarens perspektiv. Det är först när vi analyserat kundens och målgruppens behov vi vet vilken färg och vilken form som kommer att göra jobbet. Metoden ställer också höga krav på produktionsprocessen – snyggt för snygghets skull håller inte, designen måste möta de identifierade behoven samtidigt som den sätter rätt känsla för avsändaren. Det är först när vi når en funktionell och estetiskt tilltalande design som vi tillåter oss själva en klapp på axeln. Hos Kodamera är därför webbdesign tätt sammanflätat med såväl UX som webbstrategi.

Design i ständig rörelse

De grafiska möjligheterna blir fler för varje dag. Det adderat med de vanliga trenderna som design i alla kanaler utsätts för gör att vi hela tiden är på tårna med blicken bort mot horisonten.

En annan drivkraft till ständig utveckling är de tekniska förutsättningarna. I och med genomslaget för responsiv design måste designen tas fram ur ett annat perspektiv, designen måste vara flexibel och redo för såväl små som stora skärmar.