Artikel

Kodamera bakom lyckad transformation av Skatteinformation

Adam Evertsson
Adam Evertsson11 december 2019

Nyligen nylanserade Wolters Kluwer den digitala tjänsten Skatteinformation, som uppdaterats och uppgraderats av Kodamera. Förändringar som kommer både redaktörerna och slutanvändarna till gagn.

En illustration av en dator med webbplatsen skatteinformation.se på skärmen

Wolters Kluwer är en global koncern som bland annat tillhandahåller lösningar inom information, programvara och tjänster. I Sverige är verksamheten framförallt inriktad på skatt och ekonomi, där man hjälper yrkespersoner att “effektivt och tryggt fatta kritiska beslut på saklig grund”.

Inom ramarna för det ryms betaltjänsten Skatteinformation, som riktar sig mot alla personer och företag som i sin profession behöver hålla sig à jour inom skatteområdet, både vad gäller frågor om inkomstskatt och om moms. Den nya versionen, som bygger på Drupal, smyglanserades under sommaren och är nu i full användning.

“Blivit mycket bättre”

Kodamera har byggt plattformen från första till sista beståndsdel. Fokus har legat på att göra den mer funktionell och visuellt tilltalande, samtidigt som en stor portion av arbetet har ägnats åt att migrera innehåll samt data från den gamla till den nya tjänsten.
– Delar har hela tiden lagts till och dragits ifrån. Det har varit ett agilt projekt i högre utsträckning än i många andra sammanhang, berättar André Aznar, Teamleader och Art Director hos Kodamera.

Förändringarna har centrerat kring att skapa ett så bra och effektivt arbetsverktyg som möjligt för redaktörerna, som är fyra till antalet. 
– Tidigare hade vi ett otroligt knöligt arbetsverktyg. Det kändes extremt förlegat och krävdes hur många klick som helst innan vi fick ut något på webben, så där har det blivit mycket bättre, säger Alexandra Wallerius, skattejurist på Wolters Kluwer.

En mer attraktiv produkt

Alexandra konstaterar dessutom att upplevelsen för slutanvändarna har förhöjts tack vare förvandlingen av Skatteinformation.
– Det är ett modernt och snyggt gränssnitt, och nu har vi en lättanvänd och trevlig produkt som vi hoppas sälja mer av än tidigare. Det är mycket roligare att gå ut och visa den här tjänsten än den gamla!

Samtidigt finns det redan nu funktioner som man på sikt både hoppas kunna införliva och utveckla ytterligare. 
– Jag tycker att vi har landat i något väldigt bra, säger André Aznar och tillägger:
– Det som slutkunden märker av mest är kanske det visuella, men förhoppningsvis är det en positiv upplevelse överlag och en möjlighet för redaktörer att få en behagligare vardag där de slipper bråka med sitt publiceringsverktyg och istället kan göra sitt jobb så bra som möjligt.

Är ni också i behov av digital hjälp?

Kontakta gärna Jonas i så fall. Ingen fråga är för liten eller stor!

Jonas Sahlin

Jonas Sahlin

Kundansvarig/Partner

jonas@kodamera.se0734-25 25 02

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?