Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

Kodameras förtjänst att kunder fått ny betaltjänst

Jonas Sahlin

Jonas Sahlin

När Sjöräddningssällskapet och Safariresor tar betalt på nätet så sker det genom e-commercetjänsten Swedbank Pay. Att det funkar smidigt och enkelt har, i olika utsträckning, möjliggjorts av Kodamera.

Bild
Bild med en kvinna som sitter framför sin laptop, synligen glad
Body

Swedbank Pay är en populär betalplattform som används både i butik och online. Nyligen introducerades en ny version av denna lösning, vilket fick till följd att anslutna företag också behövde se över sina kopplingar, eller närmare bestämt de applikationsprogrammeringsgränssnitt som interagerar med programvaran. 

Både Sjöräddningssällskapets och Safariresors webbplatser är utvecklade med innehållshanteringssystemet Drupal, vilket bland annat innebär att de enkelt kan kopplas ihop med externa tjänster av olika slag. Sådana integrationer förekommer för övrigt allt oftare.
– Normalt sett när det handlar om ny funktionalitet ser vi oss om i communityt för att undersöka om det finns plugins, eller moduler som det heter i Drupal-världen, som kan lösa våra behov. Men eftersom vi i fallet med Sjöräddningssällskapet sedan några år tillbaka hade en befintlig lösning med egenutvecklade moduler så modifierade vi helt enkelt koden i dessa för att styra om och hantera integrationen till den nya betalportalen hos Swedbank Pay, berättar Adam Evertsson, kundansvarig projektledare hos Kodamera.

Bättre, säkrare och snyggare

För Sjöräddningssällskapet är det av största betydelse att det inte uppstår problem när dess webbplatsbesökare vill donera pengar eller bli månadsgivare, vare sig det sker genom direktbanksbetalning, Swish eller kort.
– Vi har kunnat återanvända mycket av den kod som fanns i det tidigare systemet, men behövt styra om det så att betalningarna hanteras på ett annat sätt och naturligtvis anropar det nya systemet istället för det gamla. Så det har blivit en del kodande, men framförallt ett utförligt testande, konstaterar Adam Evertsson.

Och “testpilot” nummer ett i det här fallet har varit utvecklaren Hans Wadsten.
– Man vet hur stor skillnad en liten siffra eller bokstav gör i kod så vi har velat testa alla olika betalsätt ordentligt för varje enskilt formulär, som när man exempelvis vill bli medlem eller skänka en gåva. Det har inte varit en jobbig process, men däremot har den varit rätt så tidskrävande, säger han.

De förändringar som kunden i första hand lär märka av är att den, vid ovan nämnda betalsituation, kommer till en ny och mer tidsenlig sida hos Swedbank Pay. För Sjöräddningssällskapet och Safariresor blir det dessutom enklare att följa upp transaktioner i det nya gränssnittet.
– Det här är en modernare och säkrare teknik som även har piffats upp rent utseendemässigt. Förhoppningsvis blir det en lite trevligare upplevelse för kunden, säger Hans Wadsten. 
 


Bottom paragraph

Vill du dra nytta av vår tekniska expertis?

CTA preamble

Berätta om din utmaning så kommer vi, så snart vi kan, med en lösning!

Anställd
Bild
Andreas Rejvik

Namn
Andreas Rejvik

Befattning
Kundansvarig projektledare/Partner
form_webform