Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

Ny webb sätter Akvarellmuseets utställningar i fokus

Adam Evertsson

Adam Evertsson

I våras lanserades Nordiska Akvarellmuseets nya webbplats, och därefter följde en intensiv sommar med besök från världens alla hörn.
– Det har varit ett bra år, konstaterar Simone Frankel, kommunikatör på museet.

Bild
Ett gult rum med akvarellmålningarna på väggarna med besökare som tittar på dem
Body

Kodamera fick år 2020 uppdraget att ta fram en ny webbplattform åt Nordiska Akvarellmuseet, som är beläget i bohuslänska Skärhamn. Via så kallade discovery-workshops (läs mer om konceptet här!) togs en gemensam målbild fram, och därefter inleddes arbetet med att gestalta den i digital form.

Under våren 2022 skedde lanseringen, vilket innebar stora förändringar, i positiva ordalag, för såväl besökare som museets redaktörer. 
– Det finns några saker som varit väldigt viktiga för mig i min roll, däribland bildhanteringen. Nu är sidan anpassad efter bilderna, snarare än tvärtom. Eftersom vi nästan bara jobbar med bildkonst så är det väldigt betydelsefullt. En annan konkret förbättring är att vi nu kan duplicera sidor mellan olika språkversioner. Det sparar mycket tid, säger Simone Frankel.

Populär Magritte-utställning

Dragningskraften hos Nordiska Akvarellmuseet är inte bara inhemsk utan även internationell. Under året har en utställning med den belgiske konstnären René Magritte uppmärksammats i flera andra länder, och sommarens besökare har inte sällan rest långväga.
– Det pratas i museivärlden om att folk inte riktigt hittat tillbaka som förr, efter pandemin, men det sagt har det ändå varit ett bra år för oss, menar Simone Frankel.

Hon tror också att den nya webbplatsen har hjälpt till att locka nya gäster till Skärhamn. Informationen har blivit mer lättillgänglig och det visuella mer inbjudande, i ett försök att skapa en mer sammanhängande känsla mellan webben och den fysiska platsen.

Högt upp på webbranking

Nordiska Akvarellmuseet nya plattform har sedan lanseringen också placerat sig högt – som bäst en andraplats – på Webperfs lista över kulturella verksamheter. Där mäts huruvida webbplatser som är “viktiga för det svenska samhället” följer god praxis utifrån 15 olika kriterier, däribland tillgänglighet och prestanda. 

Nordiska Akvarellmuseets webb är exempelvis byggd med så kallad “headless CMS”-teknik, vilket innebär att redaktörerna arbetar i ett adminverktyg – kallat Strapi – medan det som besökarna möts av är sammansatt av en annan teknik, Next.js. Det ger bland annat redaktörerna friare händer och skapar en bättre användarupplevelse.

Cecilia Broomé har varit receptionsansvarig på museet under de senaste tre och ett halvt åren, och i hennes tjänst ingår bland annat att svara på mejl från besökare. Hon förklarar att det varit väldigt tyst på den fronten angående den nya webben:
– Och det är nästan alltid ett bra tecken eftersom det oftast är de som klagar som hör av sig, medan de som tycker att allt är bra inte gör det. Själv tycker jag att den nya webbplatsen är väldigt spännande och snygg, men även användarvänlig, säger hon. 

Nordiska Akvarellmuseets nya webb hittar du här!

Illustrationen till artikeln är tagen under vernissagen för utställningen med Leiko Ikemura 2019, fotograf: Anna Berglund.

Bottom paragraph

Behöver er webbplats ett ansiktslyft?

CTA preamble

Hör av er till André, som varit med om att bygga Nordiska Akvarellmuseets nya webb, så sätter vi den digitala bollen i rullning!

Anställd
Bild
André Aznar

Namn
André Aznar

Befattning
Teamleader & Art Director
form_webform