Artikel

Ny webb sätter färg på Akvarellmuseets verk

Adam Evertsson
Adam Evertsson27 april 2022

När Nordiska Akvarellmuseets nya webb skulle byggas var ambitionen att dess digitala hemvist skulle påminna om den fysiska. Det tycker också Henrik Larsson, projektledare och utvecklare på Kodamera, att man lyckats väl med. – Det känns som en bra museisajt, som gör att man blir sugen på att åka dit, säger han.

Bild av tre mobiler med en webbplats på skärmen på en gul bakgrund

I bohuslänska Skärhamn ligger Nordiska Akvarellmuseet, vackert omgivet av saltstänkta klippor och ett böljande hav. Här har man sedan invigningen år 2000 satt akvarellen i fokus, bland annat genom utställningar, forskning och konstpedagogik. 

På sin webbplats presenterar och marknadsför museet det aktuella programmet, och redan hösten 2020 inledde Kodamera arbetet med den nya versionen. Via en så kallad discovery-workshop kartlades behov och önskemål, vilket sedan vägledde processen framåt. 
– Förstudien innebar att vi hade en prioritering att utgå ifrån, och tack vare den fick vi något slags idé om hur vi skulle attackera de olika delarna under projektets gång, säger Henrik Larsson på Kodamera.

Nya funktioner

Nordiska Akvarellmuseets tidigare webb var byggd på innehållshanteringssystemet Drupal, men här valdes en annan teknik i form av ramverket Strapi. Det innebar också att projektet anammade konceptet “headless CMS”, vilket betyder att redaktörerna jobbar i ett admin-verktyg – i det här fallet Strapi – medan det som besökarna ser på webben sätts samman med en annan teknik, Next.js. 
– Drupal har vissa begränsningar i frontend: man får mycket på köpet, men det kan också bli ett hinder. Här fick vi betydligt friare händer att kunna skapa en bättre upplevelse för slutanvändaren, säger Kodamera-utvecklaren Christofer Jungberg.

Genom att kombinera de båda ramverken kunde utvecklarna jobba simultant istället för att hamna i en situation där de som fokuserade på frontend var tvungna att vänta på att logiken bakom vissa funktioner skulle hinna bli klara. Det innebar att såväl planering av arbete som samarbete blev enklare och mer tidseffektivt.

Via Strapi har museets redaktörer fått tillgång till ett helt bibliotek av komponenter, vilket resulterar i att de kan vara ordentligt kreativa i hur de utformar sidor och puffar. Kodamera har därtill introducerat ny funktionalitet för kunden bestående av:

  • Ett administratörsverktyg som automatiskt översätter hela sidor via en koppling mot Google Translate. Det innebär att det innehåll som ska finnas på engelska enbart behöver korrläsas och justeras snarare än skapas från grunden.
  • En möjlighet för redaktörerna att förhandsgranska opublicerat innehåll, vilket annars inte är standard i lösningar med headless CMS.
  • En sökfunktion, integrerad med hjälp av Algolia, som kräver minimalt underhåll och ger väldigt snabba svar på de frågor som användarna har. Så fort något skrivs i sökrutan så matchas nämligen det mot lämpligt innehåll på webben.

Samspel mellan läge och webbplats

Men funktion är inget utan känsla, och för att skapa det sistnämnda valde André Aznar, art director på Kodamera, att åka ut till Nordiska Akvarellmuseet för att själv uppleva platsen och dess omgivningar.
– Jag ville skapa mig en bild av det och försöka återspegla den i designen så att man känner igen sig när man besöker webben och sedan åker dit, och vice versa. Det ska hänga ihop, säger André och berättar om hur man på museet bland annat förändrar lokalen inför varje ny utställning, vilket också blev en inspirationskälla under designfasen.
– När man ska gestalta ett varumärke så gäller det att förstå platsen men också personerna som är varumärket, och sedan förmedla det. Det tycker jag att vi har lyckats med.

Henrik Larsson, som agerat både projektledare och frontend-utvecklare, lyfter också det täta och prestigelösa samarbetet med Nordiska Akvarellmuseet som en framgångsfaktor. Han konstaterar att den nya webben, som lanserades i april, inneburit ett lyft för såväl redaktörer som besökare.
– Jag är väldigt nöjd med hur sajten ser ut och känns: den är fin att kolla på och enkel och tydlig. Vi ville att den skulle kännas användarvänlig och lättnavigerad, och det tycker jag att den är, säger Henrik.

Besök gärna www.akvarellmuseet.org och se slutresultatet av vårt gemensamma arbete.

Behöver er webb ett ansiktslyft?

Då tar vi gärna ett förbehållslöst samtal för att undersöka om vi hade kunnat skapa digitala underverk tillsammans. Hör av er så sätter vi bollen i rullning!

Jonas Sahlin

Jonas Sahlin

Kundansvarig/Partner

jonas@kodamera.se0734-25 25 02

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?