Artikel

Ny webb ger mer trafik för Borås Tapetfabrik

Adam Evertsson

Adam Evertsson

På Borås Tapetfabrik förvandlas idéer till verklighet. Och ett besök där börjar ofta på webbplatsen, som lanserades i november 2022.
– Den ger en professionell känsla som signalerar både dåtid och nutid, konstaterar André Aznar, teamleader och art director på Kodamera.

Bild
Illustration av en laptop med webbplatsen för Borås Tapetfabrik på skärmen
Body

Borås Tapetfabrik ingår i Embellence Group-familjen (tidigare WallVision), som är marknadsledande i Norden inom segmentet premiumtapeter. Flera av dessa varumärken säljs världen över, men via Borås Tapetfabrik har man också öppnat upp möjligheten för andra företag att förlägga sin tapetproduktion dit.

Och även om den delen av verksamheten har anor långt tillbaka, så är bolaget Borås Tapetfabrik nytt. Det är också av den anledningen som vi i början av 2022 fick i uppdrag att skapa dess nya webbplats, byggd på CSS-ramverket Tailwind och den senaste versionen av CMS:et Drupal.

Layout builder ger fritt spelrum

Allt tog dock sin början vid ett gemensamt ritbord.
– Jag hade ett inledande möte med vd:n Lotta Samuelsson innan jag började designa. Vi pratade känsla och hon fick komma med sina idéer och tankar kring vad Borås Tapetfabrik står för. För mig är de samtalen hundra procent nödvändiga för att jag ska ha någon chans att träffa rätt, säger André Aznar.

Processen gick också fort framåt när bollen väl var i rullning. Utifrån de behov och önskemål som uttrycktes av teamet för Borås Tapetfabrik togs funktionalitet som uppfyllde de olika kriterierna, bland annat i form av Drupals Layout builder-funktionalitet. Det är ett dra-och-släpp-verktyg där redaktörerna själva styr hur innehållssidorna ska vara utformade.

“Riktigt bra slutprodukt!”

Det finns också en flerspråksfunktionalitet som innebär att systemet förstår hur en så kallad nod – ett särskilt innehållsfält, som en ingress eller bild – ska hanteras när det är på antingen svenska eller engelska. 
– Det är en kraftfull webbplats om man ser till vad som går att göra med informationen. Det är ju ett “custombygge” och inte “plug-and-play”, vilket man kanske kan tänka när Layout builder används. Här har varje komponent tagits fram, justerats och sminkats efter den kostym som Borås Tapetfabrik vill ha. Jag tycker också att slutprodukten blev riktigt bra, säger Vigfus Valgeirsson, digital designer och utvecklare.

Trots att projektet varit relativt litet i avseendet tid och budget så har mycket hunnits med. En anledning till det positiva utfallet är det fint fungerande samarbetet mellan oss på Kodamera och gänget bakom Borås Tapetfabrik.
– Det är en rolig insikt att några som inte jobbar med det här dagligen så snabbt kan sätta sig in i och komma igång med Layout builder. Det innebär att de fritt kan lägga ut byggstenar för att skapa innehållssidor, och det känns också tryggt för vår del, säger utvecklaren Ola Lundén.

Besök Borås Tapetfabrik här!

Bottom paragraph

”Vill du ha en gratis demo av Layout builder?”

CTA preamble

Kanske är du som webbredaktör eller marknadsansvarig nyfiken på hur du snabbare kan skapa flexibla landningssidor för nytt innehåll, en kommande kampanj och liknande. Hör av dig till Vigfus för en kort demo av verktyget Layout builder.

Anställd
Bild
Vigfus Valgeirsson

Namn
Vigfus Valgeirsson

Befattning
Digital Designer / Utvecklare
vigfus@kodamera.se
form_webform