Så sattes BRG:s markdatabas på kartan

I sin ursprungsversion var Markdatabasen dyr i drift, svår att överblicka och inte anpassad för användning på olika enheter. Med Kodameras hjälp har nu Business Region Göteborg skapat en plattform som löst den problematiken, och samtidigt fått flera av organisationens övriga avdelningar att vilja hänga med på den digitala resan.

Markdatabas för Business Region Göteborg

Markdatabasen är ett system som illustrerar all tillgänglig kommunal mark. Tjänsten tillhandahålls av Business Region Göteborg (BRG), som arbetar för ökad sysselsättning och hållbar tillväxt i Göteborgsregionen. BRG representerar 13 kommuner och i det förra systemet var en person ansvarig för att samla all information och lägga in den i databasen.

På den nya webbplatsen, som är byggd på Drupal 8, har de ansvariga personerna inom respektive kommun fått möjligheten att själva lägga till mark i deras område via ett eget konto. Därmed har man också kunnat kapa underhållskostnaden betänkligt. 

Även det utseendemässiga har modifierats för att passa användaren bättre. Tidigare bestod webbplatsen av otympliga sidhuvuden och -fötter, där den visuella kartan spelade en biroll. Nu har den istället lyfts fram och tillgängliggör informationen på ett enkelt sätt genom färgkodade prickar, där man med ett enkelt knapptryck får veta markens storlek, användningsområde och ansvariga kontaktperson.

– Vi ville använda så mycket skärmyta som möjligt och skapa mer av en app-känsla, säger André Aznar, Projektledare på Kodamera, som sett till att Markdatabasen nu är responsiv och kan användas smidigt på flera olika plattformar.

Arbetsprocessen inleddes med en sittning där Kodamera tillsammans med kunden specificerade alla funktioner som önskades. Den skissartade ursprungsversionen utvecklades sedan vid ytterligare ett par tillfällen i samråd med BRG innan man nådde fram till en optimal slutprodukt. 

– Det är enklare att överblicka tjänsten och hur den fungerar när man har den i handen. Då tas bättre beslut, och det går hand i hand med hur Kodamera jobbar, säger André Aznar.

En lite oväntad effekt var att andra BRG-avdelningar hörde av sig och ville nyttja den kartlösning som Kodamera arbetat fram. Kartan har därför byggts ut ytterligare för att kunna visa fler typer av innehåll. Ett tecken, om något, på att Markdatabasen har blivit ännu mer lyckad än man hade vågat tro och hoppas på förhand.

https://karta.businessregiongoteborg.se/

Vill du veta mer om hur vi kan bygga webbapplikationer för dig?

Hör av dig till mig och bolla dina idéer!

Andreas Rejvik

Kundansvarig projektledare/Partner
andreas [at] kodamera [dot] se