Artikel

Alingsas.se blir tydligare i uppdaterad kostym

Jonas Sahlin
Jonas Sahlin20 november 2013

Alingsas.se har fått en uppdaterad grafisk identitet och större möjlighet till dialog med kommunens invånare.

Kodameras mångåriga kund, Alingsås kommun, har fått en ny visuell identitet. I samband med det har kommunens webbplats, alingsas.se, fått ett ansiktslyft. För att göra det enklare för besökaren att hitta har webbplatsen nu tydliga ingångar till den mest efterfrågade informationen.

“Webbplatsen har fått ett mer modernt uttryck, med en renare och enklare design“, säger André Aznar, AD och team leader på Kodamera. “Alingsås kommun önskade också bättre utrymme för kommunikation med kommunens invånare, vilket nu möjliggörs i tydliga puffar på startsidan, där kommunen kan lyfta olika områden för dialog”, säger André Aznar.

Alingsås kommun är något av en föregångare inom offentlig webb, då man tidigt valde att satsa på programvaror och webbutveckling baserade på öppen källkod. Man har idag valt att lägga de flesta nya webbplatserna inom kommunen på Drupal-plattformen. Utöver alingsas.se, som skapades tillsammans med Kodamera 2009, använder kommunen Drupal för sin bildbank, intranätet Kommunportalen, sin kriswebb, evenemanget Lights in Alingsås, Räddningstjänsten, projektet Stadsskogen och Kommunsamarbetet KIVOS bara för att nämna några.

Samarbetet mellan Alingsås och Kodamera har fortsatt under åren och planerna framöver rymmer bland annat en anpassning av alingsas.se så att den fungerar bättre på mobila enheter och mindre skärmar.

Fakta om Alingsås kommun

Alingsås, som ligger fem mil nordost om Göteborg, har ca 38 000 invånare. Med ett attraktivt läge och växande kommuninvånarantal är staden under ständig förändring. Ändå finns en gammal prägel kvar på staden. Genom åren har den behållit sin karaktär med kullerstensgränder och gamla träbyggnader från 1700- och 1800-talen. Staden är känd som "Kaféstaden" på grund av att dess stora antal kaféer och bagerier. Under de senare åren har Alingsås allt mer också uppmärksammats som "Ljusstaden". Ca 70 000 personer besöker varje oktober Lights in Alingsås, norra Europas största arrangemang för experimentell ljussättning av offentliga platser.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?