Artikel

Gåvorna håller Sjöräddningssällskapet flytande

Adam Evertsson
Adam Evertsson1 mars 2023

Ända sedan 1907 har Sjöräddningssällskapet verkat för att rädda liv längs Sveriges kustband och i de största insjöarna. Arbetet finansieras av medlemskap och gåvor, som bland annat inkommer på digitalt vis. – Det är helt avgörande för vår verksamhet, säger kommunikationsledaren Emma Valham.

En livräddare från Sjöräddningssällskapet räddar en person i vattnet

Sjöräddningssällskapets nollvision innebär att ingen människa ska behöva omkomma i svenska vatten. För att nå dit bedrivs räddningstjänstverksamhet, men också förebyggande informationsarbete för att öka sjösäkerheten.

Under det senaste året har ungefär 7 000 utryckningar gjorts, vilket inte hade varit möjligt utan de bidrag som gjorts av gåvogivare och den ideella föreningens 143 000 medlemmar. Tillsammans ser de till att det finns räddningsbåtar samt att sjöräddarna är utbildade och rätt utrustade för sina uppdrag.
– Ungefär hälften av våra intäkter kommer från medlemskap och den andra hälften från donationer. Tittar man på den sistnämnda tårtbiten så kan det vara allt ifrån större donationer från företag och privatpersoner till mindre, som minnes- eller hyllningsgåvor, berättar Emma Valham, kommunikationsledare på Sjöräddningssällskapet.

Ska vara enkelt och tryggt

Intäkterna är ungefär 200 miljoner kronor per år, och det är medel som ibland är fria och ibland villkorade. Sjöräddningssällskapet står dock inte ute och skramlar med bössor för att samla in bidragen, utan de allra flesta nås via den egna webbplatsen.

Där kan besökaren fylla i de formulär, utvecklade av Sjöräddningssällskapet i samverkan med Kodamera. Samarbetet inleddes redan 2017, och Kodamera har bland annat varit med om att iterera och optimera föreningens larm- och rapporteringssystem.
– Vi har putsat och lyft formulären för att göra dem bättre och mer responsiva. Nu fungerar de exempelvis betydligt bättre på mobilen, men annars är det egentligen samma funktionalitet som alltid har funnits. Målet med de digitala kanalerna är att det ska vara så enkelt, tryggt och tydligt som möjligt att ge, och det hoppas jag ju att de allra flesta känner, berättar Emma Valham.

Arbetet med de nya formulären slutar samtidigt inte vid lansering.
– Vi jobbar kontinuerligt med förbättringar av formulär, som ska vara så tydliga som möjligt, och tekniken bakom för att förbättra hanteringen av donationerna, säger Alexander Karlsson, projektledare på Kodamera.

Teknik som räddar liv

Den givmilde har flera olika alternativ när en summa ska skänkas. Det kan bland annat göras via inbetalningskort och Swish. I juletid är det också populärt att ge bort gåvobevis och medlemskap till nära och kära.

Varje krona som når Sjöräddningssällskapet bidrar till att förbättra chanserna att hänga med i den tekniska utvecklingen och därigenom rädda ännu fler liv.
– När vi startade så hade vi roddbåtar, klumpiga regnkläder och flytvästar som var sydda av tjockt kanvastyg med kork i. Via tunga räddningskryssare har vi tagit oss till dagens teknik med hybriddrivlinor och väldigt avancerad navigationsutrustning och radar. Den utvecklingen och de möjligheter som uppstår driver förstås på resan mot nollvisionen, konstaterar Emma Valham.

Vill du bli medlem eller göra en donation till Sjöräddningssällskapet? Då gör du det här!

Illustration: Henrik Ljungqvist

Har du samma behov som Sjöräddningssällskapet?

Behöver du experthjälp med er webbplats eller digitala plattform? Hör av dig till oss på Kodamera så tar vi ett litet snack om det.

Alexander Karlsson

Alexander Karlsson

Webbspecialist

alexander@kodamera.se0731-44 23 11

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?