Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

Matomo utmanar Google Analytics efter utländsk dom

Andreas Rejvik

Andreas Rejvik

Österrike blev nyligen det första landet att klassa Google Analytics som olagligt. Risken att fler länder följer samma väg är överhängande, vilket får många företag att titta på alternativa webbanalysverktyg som Matomo.
– Vi märker att fler kunder har blivit intresserade av Matomo under det senaste året i och med frågetecknen kring Google Analytics, konstaterar Andreas Rejvik, kundansvarig projektledare och partner på Kodamera.

Bild
Illustrerande bild med två bilar, en stor och en liten, som visar ett utmanarscenario
Body

Hört talas om NetDoktor? Sannolikt inte, eftersom det är ett österrikiskt företag som tillhandahåller medicinska nyheter. NetDoktors webbplats fungerar dock som miljontals andra: vid varje besök placerar Google Analytics en så kallad “cookie” på din enhet, som följer din aktivitet under besöket. Det kan handla om vilka sidor du läst och hur länge sessionen pågått, men även annan information om enheten.

Den datan kan sedan hamna i USA, där Googles högkvarter är beläget, och på så vis tillskansas amerikanska myndigheter. Ett faktum som fått NetDoktor att ofrivilligt hamna i händelsernas IT-centrum, eftersom österrikisk domstol konstaterat att man därmed bryter mot Dataskyddsförordningen, den som i dagligt tal ofta kallas för GDPR.
– Vi får se hur snabbt det går för övriga Europa att reagera på detta, men jag tror att det här är den första vågen som kommer nu och att fler kommer följa efter. Det finns dessutom fler tjänster utöver Google Analytics som kommer att ligga i riskzonen för att klassas som olagliga för användning i Europa, säger Alexander Karlsson, webbspecialist på Kodamera.

“Kan äga din data själv”

Den prekära Google Analytics-situationen har samtidigt riktat ljuset mot alternativa webbanalysverktyg. Den kanske största utmanaren är Matomo (som tidigare hette Piwik), som används på över en miljon webbplatser i fler än 190 olika länder.

Här beskrivs Matomo lite närmare:

Vad är Matomo och vilka är fördelarna?

– Matomo är ett verktyg som är byggt på öppen källkod. Det innebär att du själv kan välja att ha hand om det och äga din data, utan att blanda in en tredje part. Matomo är väldigt likt Google Analytics men har också mycket extra funktionalitet, mycket kopplat till din egen integritet i förhållande till GDPR. Du kan även importera din data från Analytics till Matomo vilket gör att du kan samla all din statistik på ett ställe, i Matomo, säger Alexander Karlsson.

Är Matomo det bästa alternativet till Google Analytics?

– Ja, det är det enda verktyget som tydligt ersätter Google Analytics. Vi har tittat på andra tjänster som för någon form av statistik på webbplatser, men de är inte alls så detaljerade. Matomo har betydligt mer data och funktionalitet.

Hur kan Kodamera hjälpa vårt företag med Matomo?

– Det krävs teknisk kunskap för att sätta upp och konfigurera Matomo, och där står vi gärna till förfogande för kunden. Sedan kvarstår även att kunna tolka datan: exempelvis se var besökarna kommer in på sajten, hur de navigerar och hur man “förlorar” dem, för att sedan använda det till sin fördel. Här fungerar Matomo och Google Analytics mycket lika, så en övergång är förhållandevis smärtfri. Önskar man hjälp med analysen finns våra experter där för vägledning. 

I dagsläget är det en handfull Kodamera-kunder som valt Matomo.
– Det har inte slagit igenom helt, utan funnits som ett alternativ vid sidan om, men vi märker att fler kunder har blivit intresserade av Matomo under det senaste året i och med frågetecknen kring Google Analytics. Jag tycker också att Matomo har många fördelar om man jämför verktygen. Användbarheten är bättre och kan enkelt ökas genom att anpassa verktygets funktioner, dashboards och rapporter utifrån vilken information och statistik som man är intresserad av för sin lösning, menar Andreas Rejvik.
 

Bottom paragraph

Kan Matomo vara något för er?

CTA preamble

Då hjälper vi mer än gärna till under processen. Hör av er så sätter vi Matomo-bollen i rullning!

Anställd
Bild
Andreas Rejvik

Namn
Andreas Rejvik

Befattning
Kundansvarig projektledare/Partner
form_webform