Artikel

Kodamera sätter sin prägel på moderniserad skattetjänst

Adam Evertsson
Adam Evertsson29 augusti 2019

Samma innehåll, men av ett modernare och mer användarvänligt snitt. Så kan man sammanfatta Wolters Kluwers pågående uppdatering av den digitala informationstjänsten Skatteinformation, som Kodamera är med om att utforma.

Skärmbild från Wolters Kluwers uppdaterade tjänst

Wolters Kluwer är en global koncern som bland annat tillhandahåller lösningar inom information, programvara och tjänster. I Sverige är verksamheten framförallt inriktad på skatt och ekonomi, där man hjälper yrkespersoner att “effektivt och tryggt fatta kritiska beslut på saklig grund”.

I den fåran ryms betaltjänsten Skatteinformation, som under ett antal år har gjort sig ett namn på en starkt konkurrensutsatt marknad. Samtidigt har behovet av en uppfräschning sakta men säkert blivit uppenbart, och det var av den anledningen som Kodamera kontaktades.

– Vi har tittat närmare på tjänsten för att göra den bättre. Vad finns det för upplevelseproblem idag? Hur kan vi göra den mer användarvänlig? Mycket handlar om att finna svaren på de frågeställningar och problem som redovisas, berättar Andreas Rejvik, kundansvarig projektledare på Kodamera.

Samtidigt har man introducerat en helt ny, modernare plattform som är byggd på Drupal. Andreas kallar den för “motorn i publiceringsverktyget”.

– Det finns väldigt många saker som gör att Drupal är som klippt och skuren för den här sortens tjänster, inte minst när man ska bygga upp informationsstrukturer och sätta upp publiceringsflöden för redaktörsgrupper, konstaterar han.

Utmaningarna i projektet har framför allt handlat om att ta hand om den enorma informationsbank som finns sedan tidigare samt överföra den till den nya tjänsten, tillsammans med konton och inloggningar. 

Det har också varit av största betydelse att förbättra gränssnitten och skapa ett smidigt system där användaren kan söka fram den specifika information som hen söker. En första publik version ligger dock lite längre fram i tiden, senare under 2019.

– Vi har under den senare delen av hösten gått igenom projektets första fas med att få koll på behov och informationsstruktur. Nu fortsätter arbetet med att designa upp den nya lösningen och bygga den nya plattformen, säger Andreas Rejvik.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?