Artikel

Positiv respons för digital skattetjänst

Adam Evertsson
Adam Evertsson27 maj 2020

Att den digitala nyhetstjänsten Skatteinformation var i behov av en ny, mer samtida kostym rådde det inte några tvivel om. Ändå har gensvaret efter förändringen varit mer positivt än produktägaren Wolters Kluwer och Kodamera hade vågat hoppas eller tro.

En glad tjej som ler, framför sin laptop

Wolters Kluwer är en världsomspännande koncern med kontor i 40 olika länder. Den svenska verksamheten erbjuder bland annat arbetsverktyg till företag och personer som använder sig av ekonomisk och juridisk information i sitt arbete.

Det är också där som Skatteinformation kommer in i bilden. Det är nämligen en tjänst som tillhandahåller analyser, expertsvar, domar och de senaste nyheterna inom området. 

Ett lyckat projekt

Den senaste versionen, som är byggd i Drupal 8, lanserades under sommaren 2019. Kodamera har legat bakom hela arbetet – från digitalt ax till limpa – med att modernisera plattformen, samt stått för migrationen av innehåll och data från den gamla till den nya tjänsten.

Och det har, som sagt, varit en framgångsrik transformation.
– Wolters Kluwer har fått väldigt många nya kunder sedan de släppte tjänsten och upplever att det har blivit ett välkommet ansiktslyft. Det känns som att nya Skatteinformation är uppskattad och det är vi förstås glada för, säger André Aznar, Teamleader och Art Director på Kodamera.

“Definitivt mycket bättre”

Prenumeranter av nyhetstjänsten får dagligen ett mejlutskick som är skräddarsytt för dem, innehållande relevanta domar och nyheter. Öppningsfrekvensen är anmärkningsvärt hög: 50 procent väljer att fördjupa sig i den information som erbjuds, och 25 procent av klicken är unika.
– Det är fantastiska siffror, säger André och betonar att Wolters Kluwer-redaktionen inte behöver lägga en enda minut på att förbereda utskicken. Allting sker med automatik, bakom kulisserna.

Sammantaget har arbetssituationen blivit väsentligt mycket bättre för Wolters Kluwers-redaktörerna. Det kan en av dem, Jan-Erik Persson, intyga.
– Det gamla publiceringsverktyget var väldigt komplicerat och man blev ofta tvungen att titta i sina lathundar för att komma ihåg hur saker skulle göras. Det var också många steg och knapptryckningar innan en artikel kunde publiceras. Nu är det betydligt mer användarvänligt och enkelt. Som redaktör är det definitivt mycket bättre än tidigare, säger han, och konstaterar vidare att även den nya funktionen med redaktörsstyrda nyhetsbrev är mer än välkommen:
– Jag tycker verkligen att Kodamera lyckats leverera det som vi önskade: ett modernt och lättillgängligt verktyg.

Om du är nyfiken på mer information så har vi skrivit om Skatteinformation i ett av våra kundcase.
 

Fångade det här ditt intresse?

Hör gärna av dig till oss, antingen via mejl eller telefon, om du behöver hjälp med dina digitala lösningar. Vi hjälper gärna till!

Jonas Sahlin

Jonas Sahlin

Kundansvarig/Partner

jonas@kodamera.se0734-25 25 02

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?