Kodamera optimerade uppskattad webbtjänst

Det digitala verktyget Skatteinformation, som riktar sig till personer som sysslar med skattefrågor i sin profession, har under 2019 genomgått stora förändringar, i Kodameras regi. Slutprodukten är en optimerad tjänst som underlättar arbetet för både användare och redaktörer.

Bild på kontorsbyggnad

Projektperiod:

 

2018 – 2019

Bakgrund

Wolters Kluwer är en global koncern, vars svenska verksamhet omfattar framförallt skatt och ekonomi. Man driver bland annat tjänsten Skatteinformation, som Kodamera i september 2018 fick i uppdrag att förbättra. Skatteinformation byggde då på en gammal plattform, som behövde ersättas. Samtidigt eftersöktes en utökad användarvänlighet, såväl för prenumeranter av tjänsten som för de fyra redaktörerna.

Skärmbild från Skatteinformation.se
Skärmbild från Skatteinformation.se

Starkare sökmotor

Lösningen byggdes i Drupal 8, som är ett smidigt och flexibelt publiceringsverktyg av innehåll tack vare sin modulära uppbyggnad. Det var en fördel när tusentals artiklar och domar skulle integreras i verktyget. I kartläggningen av de behov som fanns för användarna, vilket bland annat skedde via intervjuer, framkom det också att den befintliga sökmotorn behövde utvecklas. Av den anledningen skapade Kodamera en mer avancerad filtrering i det integrerade sökverktyget Solr. Därigenom åstadkom man ett avsevärt mycket bättre träffresultat än tidigare.

Skärmbild av sökgränssnittet på Skatteinformation
Skärmbild av sökgränssnittet på Skatteinformation

Innehåll styr design

Innehållet har överlag varit vägledande för designen, och man har bland annat skapat nya artikellösningar med en lättare och mer personlig touch, som ska göra informationen enklare att ta till sig för läsaren. Därtill har Kodamera sett till så att det nu finns ett inbyggt stöd i Wolters Kluwers verktyg för nyhetsbrevsutskick, som redaktörerna numera kan redigera och paketera i detalj enligt sina egna önskemål.

SKATTEINFORMATION_KUNDCSE_-_DESKTOP_03_0.png

Kundens perspektiv

– Tidigare hade vi ett otroligt knöligt arbetsverktyg. Det kändes extremt förlegat och krävdes hur många klick som helst innan vi fick ut något på webben, så där har det blivit mycket bättre, säger Alexandra Wallerius, skattejurist på Wolters Kluwer, och fortsätter:
– Den nya tjänsten har ett modernt och snyggt gränssnitt, och nu har vi en lättanvänd och trevlig produkt som vi hoppas sälja mer av än tidigare. Det är mycket roligare att gå ut och visa den här tjänsten än den gamla!

Flexibel väg framåt

– Redan från dag ett har vi haft produktmål med den nya lösningen. De har hela tiden varit tydliga, samtidigt som vägen dit har varit flexibel när det kommer till hur vi valt att lösa saker och ting. Jag tycker att vi har landat i något väldigt bra, säger André Aznar, Teamleader och Art Director hos Kodamera. En analys gjort ett halvår efter lansering håller med om det.

Liknande case