Hoppa till huvudinnehåll

kundcase

Sjöräddningen säger adjöss till gammalt system till sjöss

Tack vare Kodameras arbete med larm- och rapporteringssystemet Daedalos kan Sjöräddningssällskapets frivilliga eldsjälar nu fokusera fullt ut på det de gör bäst: nämligen att rädda liv till sjöss.

Webbplats:

Projektperiod:

Tidsperiod
Våren 2018 –

UI bild
Bild från sjoraddning.se
kundcase_feature
Body
Bild på en dator med en skärmdump från sjoraddning.se

Bakgrund

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som består av 2 200 volontärer, på 73 olika platser runtom i Sverige. I genomförandet av sitt huvudsakliga uppdrag använder man sig, precis som flera andra nationella räddningsverksamheter, av systemet Daedalos. Här registreras och redovisas uppkomna händelser, men också vilka frivilliga som finns tillgängliga samt vilken station de tillhör. Sjöräddningssällskapet har med andra ord kommit en bra bit på vägen sedan det tidigare förfarandet, som bestod av pappersblanketter som fick föras över till ett digitalt system. 

Body
Illustration med tre mobiler som visas hur larm hanteras

Viktigt att göra hemläxan

Kodameras relation med Sjöräddningssällskapet sträcker sig flera år tillbaka i tiden och här kom man in i bilden efter att ett inledande förarbete gjorts. I början mappade Kodamera-teamet upp den information som redan fanns i Daedalos, för att sedan avgöra vad som behövde sparas eller synkas över till en annan plats. Arbetet skedde i etapper: initialt fanns ett fokus på rapporteringen av larmhändelser och den integration av data som gör att dessa även publiceras i korthet på Sjöräddningssällskapets webbplats, sedan riktades ljuset mot de frivilliga sjöräddarna och till sist båtarna. 

Body
Illustration av en dator med en skärmdump från sjoraddning.se

Ett sammankopplat system

Via Kodameras sammankoppling av webbplatsen och Daedalos har den administrativa bördan lättat, bland annat genom att man kunnat åskådliggöra den information som Sjöräddningssällskapet behöver kunna se: däribland vilka frivilliga och båtar som hör till de olika stationerna. Därtill passerar larmen skräddarsydda filter innan de når webben, där ett redaktionellt team nagelfar informationen innan den publiceras. 

“Kodamera ville göra det här bra”

– Kodamera har varit väldigt smidiga att arbeta med. De har tittat analytiskt på en utmaning eller ett uppdrag och verkligen funderat kring hur de kan göra det på bästa sätt. Det var tydligt redan från början att de ville göra det här bra och förstod vikten av rapporteringssystemet för vår verksamhet, säger Emma Valham, kommunikatör på Sjöräddningssällskapet.

Body
Illustration av tre mobiltelefoner som visar webbplatsen sjoraddning.se

Smidigt samarbete

– I det här projektet har vi arbetat mycket med logisk design, som hur ska vi spara datan som via integration med Daedalos synkas till sjoraddning.se. Det handlar om datamodellerande bakom kulisserna, tillsammans med hantering och migrering av innehåll. Det har varit en väldigt smidig process tillsammans med Sjöräddningssällskapet, säger Adam Evertsson, kundansvarig projektledare på Kodamera.