Hoppa till huvudinnehåll

kundcase

Skatteinformations nyhetsbrev fick sig en släng av Kodameras slev

Att snickra ihop ett nyhetsbrev var tidigare en avancerad och smått riskabel process för redaktörerna på tjänsten Skatteinformation. Idag är det, tack vare Kodameras hjälp, en helt annan historia.

UI bild
Skärmbild från det nya verktyget för Skatteinformation.se
kundcase_feature
Body
Illustration med en laptop som visar en skärmbild från Skatteinformation.se

Bakgrund

Skatteinformation är ett digitalt verktyg som ägs av Wolters Kluwer, en internationell koncern vars kunder är företag samt personer som använder sig av ekonomisk och juridisk information i sitt arbete. Inom ramen för tjänsten ryms även ett nyhetsbrev som skickas ut på veckobasis till anmälda prenumeranter.

Body
Illustration med en laptop som visar en skärmbild med information från Skatteinformation.se

En helt ny process

Nyhetsbreven består av en inledande ingress och ett urval av texter som publicerats tidigare, och sattes förut ihop via ett externt verktyg, som förutom att vara tidskrävande inte heller tillät förhandsgranskning av innehållet för att se hur det skulle se ut hos mottagaren. Ej heller fanns möjlighet till manuellt sammanställda och redigerade utskick. Men efter att Kodamera satt tänderna i lösningen är detta numera en del av verktyget och redaktörerna behöver inte ens lämna webbplatsen, som är byggd på Drupal 8. 
 

Body
Illustration med en laptop som visar en skärmbild med inställningar på användarens profilsida

Redaktörens bästa vän

– Genom den här lösningen jobbar Wolters Kluwer med nyhetsbrev på samma sätt som med artiklar. Man skapar en innehållstyp i Drupal och kan hämta in information från webbplatsen genom att dra in länkar eller söka i ett fält. De behöver med andra ord inte klippa eller klistra, vilket underlättar väldigt mycket för redaktörerna, säger André Aznar, Teamleader och Art Director på Kodamera.
 

Body
Illustration med en mobil som visar en nyhetsbrevet från Skatteinformation på skärmen

“Inte uppfunnit hjulet”

– Det har varit en väldigt uppskattad förändring, men det är inte så att vi har uppfunnit hjulet på något sätt, utan bara utnyttjat det som finns i Drupal och insett att man kan ta innehållet från en sida och skicka som ett mejl. Redaktörerna är duktiga på att skriva artiklar om skatter, momshantering och annat, men deras styrka är kanske inte att formatera html. Hade de suttit kvar i sin gamla lösning så skulle en enskild person kanske alltid ha behövt göra nyhetsbrevet, men nu kan de dela upp bördan. Jag tror inte ens att de ser det som en börda, utan de tycker att det är roligt, säger Kodamera-utvecklaren Ola Lundén.
 

Body

Är du i behov av digital hjälp?

CTA preamble

Släng iväg ett meddelande här nedanför så hör vi av oss så snart vi kan!

Anställd
Bild
Jonas Sahlin

Namn
Jonas Sahlin

Befattning
Kundansvarig/Partner
form_webform