Artikel

Så hittade Kodamera rätt arbetssätt under corona

Jonas Sahlin
Jonas Sahlin25 november 2021

Att gå igenom en pandemi har varit en pärs för de allra flesta, och på andra sidan coronatunneln är mycket inte längre sig likt. Det gäller även för Kodamera, trots att omställningen inte var riktigt lika omvälvande som för många andra företag. – Det gick från fullt till tomt kontor över en natt, konstaterar Adam Evertsson, kundansvarig projektledare.

Två lekande barn som har kuddkrig på en säng

Det har varit speciella tider, det måste man säga, men här på Kodamera tycker vi oss ha hanterat situationen bra. Samtidigt har vi också varit lyckligt lottade som kunnat luta oss mot tekniken för att få vardagen att rulla på så smidigt som möjligt. 

Enligt Jonas Sahlin, partner och kundansvarig, var det extra viktigt att fortsätta med fasta rutiner även under hemarbetsperioden. I Kodamera-termer består dessa av:

  • Måndagsmöte: en avstämning kring hur samtliga känner sig och mår, där färgerna röd, gul eller grön används för att indikera medarbetarens aktuella status. Ofta pratas det också om vad man gjort under helgen.
  • Daily Standup: ett kort möte varje morgon där man går igenom de pågående projekten och vad som väntar under dagen.
  • Open Space: en gemensam samling som sker månadsvis och som kan likställas med en typ av ledningsgrupp där deltagarna går igenom olika pågående frågor samt projekt.

Jonas om Kodameras rutiner under coronaperioden:
– Båda teamen har haft ett liknande upplägg, och det blir en sorts regelbunden avstämning kring hur alla mår. Sedan får man dessutom en återblick och kan ge varandra feedback. Det innebär att det uppstår väldigt få oklarheter kring saker och ting.

Tekniska modifieringar

Vad gäller det rent tekniska för att få distansarbetet att fungera så har man bara behövt skruva på enstaka detaljer. Marknaden för onlinemöten har ökat explosionsartat under de senaste få åren, och Kodamera har bland annat valt att testa Zoom och Around. Den senare tjänsten förenklar samtal med flera deltagare och erbjuder även möjligheten att ta över varandras skärmar.

Chattverktyget Slack införde dessutom – dock lite senare under pandemin – uppringningsfunktionen Huddle, som är smidig att använda vid snabbmöten. 
– Vi experimenterar med nya plattformar och tekniker hela tiden för att optimera vårt arbete. Därför har det här känts naturligt för oss och hade gjort det även om pandemin inte hade kommit, säger designern och utvecklaren Vigfus Valgeirsson. 

Idag arbetar de allra flesta Kodamera-medarbetarna hemifrån vid några tillfällen i veckan, och Vigfus menar att den utvecklingen aldrig hade skett om inte covid-19 lamslagit Sverige och världen.
– Nej, det krävdes nästan en pandemi för att man som företag skulle våga utmana sig själv att jobba så. De som kanske inte tyckte om det alls var tvungna att acceptera läget och hitta verktyg för att kunna göra saker på distans. Pandemin kom ju i en tid när tekniken var mogen för att arbeta så här.

Krävs tillit

För att tillgodose samtligas behov och önskemål har Kodamera ibland “hybridmöten”, där några av deltagarna befinner sig på kontoret och andra på annat håll. Man har också, sakta men säkert, vant sig vid att inte bara kunna kila över till sin kontorsgranne för att ställa en fråga eller prata om aktuella utmaningar.
– Vi har ju saknat att träffa varandra, och vissa frågor har haft en tendens att bli onödigt komplicerade när man inte sitter ansikte mot ansikte, men vi har fått göra det bästa av det. På plussidan är det självklart så att det har varit lättare att få livspusslet att gå ihop, kanske särskilt för oss som har barn. Livskvalitén har höjts då man inte behöver lägga mer eller mindre tid på att pendla, säger Adam Evertsson, kundansvarig projektledare på Kodamera.

För att det ska fungera krävs de ovan nämnda ingredienserna teknik och rutiner, men Jonas Sahlin adderar även en nypa av något ytterligare: tillit.
– Det är alltid viktigt att ha det inom olika konstellationer och projekt, men kanske ännu viktigare när vi inte alltid sitter ihop och har samma tillgång till varandra. Det är också tilliten som jag tror har gjort att det i någon mån har fungerat så bra som det gjort, säger han.
 

Gillar du vårt arbetsupplägg?

Om du dessutom är verksam i samma bransch och skulle kunna tänka dig att bli en del av något av våra team på Kodamera så är det bara att höra av sig – gärna med några rader om dig själv!

Jonas Sahlin

Jonas Sahlin

Kundansvarig/Partner

jonas@kodamera.se0734-25 25 02

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?