Artikel

Kodamera står starkt i coronavirusets spår

Adam Evertsson

Adam Evertsson

Covid-19, allmänt kallat coronaviruset, har slagit till med full kraft mot världen och även mot Sverige. Det påverkar de svenska företagen på olika sätt, och hos Kodamera arbetar de flesta medarbetarna hemifrån sedan ungefär en månad tillbaka.
– Det ger en möjlighet att utveckla nya egenskaper och kunskaper, säger utvecklaren Sandra Lindström.

Bild
Skärmbild från ett videosamtal mellan fyra kollegor på Kodamera
Body

Sedan början av mars uppmanar Kodamera sina anställda att arbeta på hemmaplan för att bidra till minskad smittspridning i samhället. Det har varit ett självklart beslut, i synnerhet eftersom verksamheten kunnat erbjuda möjligheten att jobba på distans tidigare och därmed haft en god beredskap i det avseendet.

Visst har det funnits utmaningar även på den fronten, men i allt väsentligt har Kodamera kunnat bibehålla kvalitén och engagemanget i sina befintliga projekt.
– I det team där jag ingår har det fungerat riktigt bra. Jag tror att en stor anledning till det är att våra projektledare har hållit fast vid de möten som varit tidigare och att vi sett till att ha regelbundna avstämningar. Kommunikationen är viktig så att man inte sitter och gör saker var för sig, för då kan det bli ganska dåligt, säger utvecklaren Christofer Jungberg, som för tillfället utgår från sin lägenhet i Munkebäck. 

Fortsatt fokus på kunderna

En fast punkt i agendan är de standup-samlingar som vanligtvis sker i fysisk form på kontoret, men som nu har flyttats över till den digitala sfären istället.
– I början var det lite kaotiskt och alla pratade i munnen på varandra, men nu har vi hittat nyckeln till hur vi ska genomföra det här på ett bra sätt, konstaterar utvecklaren Ola Lundén, som i de andras frånvaro valt att fortsätta med rutinen att cykla till jobbet och arbeta på kontoret:
– Rent arbetsmässigt har det varit “business as usual”, men den stora förändringen är ju att det är så himla tråkigt att inte ha kollegor att umgås med. Även om man pratar via chatprogram som Slack så blir det inte samma surr som man är van vid.

För Kodameras kunder har omställningen inte heller varit särskilt dramatisk. Arbetet har fortgått i samma takt som tidigare och visserligen har det blivit färre fysiska möten än vad som annars är fallet, men det är också en av få konkreta förändringar.
– Det har absolut inte varit några problem att arbeta hemifrån, utan det har tvärtom gått riktigt, riktigt bra. Kontakten med kunderna är fortfarande prioriterade men sker mestadels genom mejl och har flutit på som vanligt, hävdar Sandra Lindström, vars hemmakontor återfinns på Kaggeledstorget i Göteborg.

Ser upplägget som en möjlighet

Den åsikten delas av projektledaren och strategen Mikael Svensson:
– Jag tycker att vi har kunnat leverera på samma sätt som tidigare. Själv har jag, på “remote”-basis, kunnat genomföra alla moment som webbarkitekt utan att stöta på problem, och snarare upplevt att min prestation blivit ännu bättre tack vare möjligheten till mer fokus och arbetsro.

På såväl kortare som längre sikt är det också tänkbart att Kodamera kan dra nytta av de erfarenheter som genererats under corona-pandemin. Flexibiliteten kring att jobba hemifrån har alltid funnits, men nu har man även fått svar på att verksamheten kan fungera väl när majoriteten av de anställda väljer att arbeta på distans.

Det finns även andra, lite mer oväntade, fördelar.
– På kontoret tror jag att man utvecklas gemensamt, för att man har närmare kontakt. Nu när man sitter hemma så kan man utvecklas åt olika håll, och det här ger en möjlighet att utveckla nya egenskaper och kunskaper som kan vara nyttiga att ha med sig. Jag tror absolut att det här kommer att stärka hela kontoret och företaget, säger Sandra Lindström.
 


Bottom paragraph

Vill du dra nytta av vår digitala kompetens?

CTA preamble

Hos oss står alltid kunden i fokus. Hör av dig till oss så hittar vi en gemensam väg framåt!

Anställd
Bild
Jonas Sahlin

Namn
Jonas Sahlin

Befattning
Kundansvarig/Partner
form_webform