Artikel

Vad är en webbyrå?

Daniel Vaziri
Daniel Vaziri6 maj 2022

Det händer att vi får frågan - vad definierar en webbyrå? Sanningen är att det finns en uppsjö av olika webbyråer med styrkor inom olika områden. I artikeln reder vi det du behöver veta för att navigera rätt.

Blått glödande frågetecken på svart yta

En webbyrå, eller digitalbyrå, är ett företag som bygger, förändrar eller förvaltar webblösningar. Dessa lösningar är byggda för att användas i en webbläsare och kan vara allt från enklare hemsidor till avancerade webbtjänster och webbapplikationer.

Beroende på storleken av projekt och ambitionen hos ett företag lämpar sig olika typer av webbyråer. Det finns t.ex. de som jobbar mer med ren webbdesign och webbutveckling för att producera hemsidor, andra levererar/åstadkommer nytta genom att använda no-code verktyg och knyta ihop tjänster med varandra.

I andra fall behöver företaget bygga speciallösningar för att tillgodose ett unikt önskemål, och då behövs det en byrå som bygger specialdesignade lösningar.

Det kan också vara så att företaget behöver hjälp med att tänka strategiskt, lära känna sina användare och även känna att det tas rätt beslut för rätt ändamål. Då vänder man sig oftast till en fullservicebyrå som har all den kompetensen inom webbyrån och som kan stötta företaget hela vägen.

Finns det olika typer av webbyråer?

Det finns en uppsjö av olika aktörer som benämner sig som webbyrå. Vanligaste skillnaden är att man har särskilda expertiser och fokusområden. Oftast har man en upparbetad kompetens kring olika tekniker eller olika plattformar som Drupal, Episerver, Wordpress. Det finns också de byråer som har ytterligare nischer inom t.ex sökmotoroptimering, dataanalys eller framtagning av innehåll. 

Här kommer en lista på olika byråer utan inbördes ordning med olika expertiser och fokusområden.  

1. Kodamera (Göteborg)

“Kodamera skapar skräddarsydda lösningar genom webb- och tjänsteutveckling. Med 19 års erfarenhet som webbyrå/digitalbyrå har vi etablerat en beprövad process som hjälper tillväxtbolag att digitalisera sin verksamhet och nå nya resultat”

Kodamera är ett exempel på en webbyrå som är passionerade för hantverket kring att skapa användarvänliga webbplatser och webbapplikationer som stöttar verksamhetens mål. Vi jobbar med tillväxtbolag i hela Sverige som omsätter mellan 20 MSEK-500 MSEK. Vi värdesätter och jobbar för långa kundsamarbeten och lång snittanställningstid (+5 år).

Exempel på våra kundsamarbeten är med Sjöräddningssällskapet, Ebeco, Boråstapeter, Volvo CE och Svenska Lottakåren.

Erbjudande: Skräddarsydd webb- & tjänsteutveckling (fullservicebyrå)
Grundat: År 2003
Anställda: 17 (maj 2022)

2. Humblebee (Göteborg & Hong Kong)

“Vi använder design thinking och teknik för att lösa dina största affärsutmaningar. Koppla in ett av våra multidisciplinära team och öka takten i din digitala affärstransformation.”

Humblebee arbetar med bolag som Volvo Group, Polestar, Hultafors Group och Mölnlycke. Även om en del av deras projekt sannolikt resulterar i en webbplats så är deras fokus bredare än så. Inspirerade av metodiken The Design Sprint från Google Ventures arbetar dom med väl etablerade designprinciper för att lösa utmaningar och skapa grymma produkter. 

Erbjudande: Affärsutveckling, design och teknik 
Grundat: År 2012
Anställda: 27 (maj 2022)

3. Grebban (Göteborg & Stockholm)

“Branding, design & e-handelsbyrå. Hjälper varumärken och detaljhandlare med strategi och affärsutveckling kombinerat med fantastisk design och state of the art webbutveckling. Headless, e-handel, design och DTC specialister. Hjälper globala ambitiösa bolag att skala upp sin verksamhet. “

Grebban är riktigt duktiga på e-handel byggd med headless-teknik. Kontor i Göteborg och Stockholm, med planer på att expandera till Köpenhamn härnäst. 

Erbjudande: Headless e-handel, design och branding.
Grundat: År 2005
Anställda: 47 (maj 2022)

4. SEO Design (Göteborg) 

“Digital byrå med fokus på att accelerera våra kunders lönsamhet online. Genom att säkerställa en optimal webbplats, en synlighet som exponerar er för maximalt antal potentiella kunder och löpande analys för utveckling säkerställer vi förutsättningar för kontinuerlig tillväxt online.”

Vi har samarbetat med SEO Design i flera projekt senaste åren för gemensamma kunder och är imponerade över deras kunskap kring SEO och analys. 

Erbjudande: Tjänster inom SEO och digital marknadsföring
Grundat: 2004
Anställda: 16 (maj 2022)

5. Dagny (Göteborg)

“Innehåll bygger berättelser, väcker känslor och leder till avslut. Innehåll behöver både strategi och en stor portion kärlek. Det är sånt vi är experter på.”

Innehållsbyrån Dagny är en långvarig partner till oss på Kodamera. Ett fantastiskt gäng som är duktiga på att skapa innehåll som berör, både i text som i rörlig bild/video. 

Erbjudande: Innehållsproduktion
Grundat: 2014
Anställda: 6 (maj 2022) 

Hur väljer man rätt webbyrå?

Det beror helt på vad man har för behov och vilken typ av webb man behöver för att stötta sin verksamhet. En bra tankeövning är att betrakta webbplatsen som en produkt i sitt egna ekosystem. Några frågor man kan ställa sig är: 

  • Vem är användaren?
  • Vilken funktionalitet behöver finnas?
  • Vad skall webbplatsen skapa för nytta?
  • Vad skall den generera för effekter för företaget?

Om det finns en webbplats idag kan du utgå från vilka kritiska områden som behöver täckas in och ta fram en kravspecifikation baserad på den. En kravspecifikation skulle kunna innehålla något av följande:

  • Användbarhetstestning
  • Analys av webbdata
  • Betallösning
  • Produktkatalog
  • Redaktörsgränssnitt
  • Formulär för datainsamling
  • Medlemssystem (T.ex Mina sidor)
  • Bokningssystem (t.ex Event)
  • Anpassad lösning för ett specifikt ändamål
  • Webbplatsen eller webbapplikationen finns i flera länder
  • Integrationer med andra tjänster, t.ex. BankID
  • Visuell Identitet
  • Kommunikationsstrategi

Är flera av områdena ovan viktiga komponenter för din webbplats? Då är det stor chans att du är i behov av en partner som kan hjälpa dig ta fram en skräddarsydd lösning.

Vad kostar det att anlita en webbyrå?

Det finns flera faktorer som spelar in. Det beror bl.a på din budget, webbyråns erfarenhet och kravspecifikationen för webbplatsen eller webbapplikationen. 

Första steget blir att fundera över behoven (se behovsanalysen ovan) och skapa tydliga ramar och målbild inför det kommande projektet. Är det en enklare webbplats, e-handel eller webbapplikation som skall byggas? Vad skall lösningen ha för önskad effekt?

Därefter bör man fundera över vad man vill avsätta för budget för projektet. Är webbplatsen en kritisk del för att verksamheten skall fungera och växa, då talar det för en högre budget. Är det istället endast ett stöd för verksamheten i form av en enklare informativ webbplats som förmedlar kommunikation i mindre omfattning så kanske detta talar för en lägre budget.

För det senare ändamålet finns mindre byråer som bygger enklare hemsidor mellan 30-150TKR. I andra änden finns det byråer som behöver en årlig budget på upp till 10MSEK där arbetet kring webbplatsen och dess vidareutveckling sker kontinuerligt. Här ingår också ofta förvaltning, support och kontinuerlig utveckling.

På Kodamera skapar vi bäst resultat för bolag som är i behov av kundanpassade webbapplikationer och webbplatser. Oftast har man en årlig budget på mellan 500 TKR - 5MSEK för sitt projekt med ambitionen att växa digitalt.

Hitta rätt webbyrå

Vi hoppas att du funnit artikeln lärorik och inspirerande. Som du märker finns det en hel del att tänka på när det kommer till att välja rätt webbyrå. 

Känner du dig fortfarande vilsen? Ingen fara! Kontakta oss på Kodamera så hjälper vi dig reda ut dina behov.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?