Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

5 tips för en lyckad webbshop

Adam Evertsson

Adam Evertsson

Att starta eller vidareutveckla en e-handel är inget som görs i en handvändning, utan det kräver kloka strategier och beslut, och ett gediget förarbete. Här är några saker som vi på Kodamera tycker att ni ska tänka på.

Bild
Två glada tjejer som sitter i en kundvagn
Body

1. Ta reda på din målgrupp

Ja, vem är egentligen er kund? Det är en fråga som är mer komplex än den låter, och inte bara handlar om personens ålder och kön. Ni behöver nämligen också försöka förstå var kunden kommer ifrån – med andra ord dess trafikkälla – och vilken teknik den använder. Allt detta går att ta reda på genom att exempelvis genomföra intervjuer och analysera data. Via det underlaget kan ni förenkla köpresan och optimera webbplatsens tillgänglighet.

Målgruppsanalysen kommer, utöver att hjälpa er i skapandet av en användarcentrerad design, också styra er tonalitet gentemot kunden och ert övergripande innehåll. För att kunna skapa inspiration kopplat till en produkt så behöver man ha koll på användaren och vad den kan tänkas ha för frågor och behov. Det sistnämnda varierar naturligtvis också stort beroende på om ni försöker sälja er produkt eller tjänst till B2B) eller B2C segmentet. 

Att snäva in målgruppen så mycket som möjligt är hur som helst avgörande för att kunna ta kloka beslut för er webbshop.

2. Välj rätt plattform

Valet av e-handelsplattform görs utifrån flera olika parametrar. Har ni redan ett affärssystem (ERP)? Då får ni undersöka om det finns färdiga integreringar mot e-handel att använda sig av, eftersom det sparar mycket tid. Det kan nämligen finnas system som kan behöva samverka. Har ni redan ett PIM-system – där er produktinformation lagras – som ska kopplas ihop med e-handeln? Finns det en befintlig butik och ett lager som ska synkas? Svaren på dessa frågor styr vägen framåt.

Om ni inte har ett affärssystem så gäller det att skaffa en kravspecifikation gällande vad systemet ska kunna hantera. Det innebär bland annat att ni får försöka precisera omsättning, kundflöde och hur många marknader ni ska etablera er på. Det långsiktiga perspektivet behöver dessutom avspegla sig i systemets skalbarhet inför framtiden. En ovilja att investera på grund av höga kostnader i början av resan slår ofta tillbaka längre fram.

Att välja rätt plattform är, oavsett, ingen enkel sak eftersom det finns tusentals alternativ. Bland de som vi tidigare arbetat med kan exempelvis Shopify, Norce, Magento samt Brink både nämnas och rekommenderas.

3. Investera i innehållet (och ha ett SEO-tänk)

Genom att skapa bra content kring det du säljer så kan ni både bygga förtroende hos kunden och öka er försäljning. Det går också att göra på flera olika sätt: bland annat genom väl genomtänkta bilder, guider, artiklar eller annat som hjälper konsumenten att känna sig trygg i sitt beslutstagande. En enkel e-handel med bara en produktkatalog är oftast inte tillräckligt om ni vill att er webbshop ska bli framgångsrik.

En annan extremt viktig, och innehållsrelaterad, fråga är: hur ska kunden hitta till just er? Det finns såklart många vägar, men vanligast nuförtiden är att den inleds med en enkel Google-sökning (läs mer här!). Då gäller det med andra ord att vara ett av de resultat som kommer högt upp i sökningen kring de tjänster eller produkter som ni tillhandahåller – vilket sker genom sökmotoroptimering, SEO. Det handlar dels om att ha rätt teknik på plats i form av en SEO-optimerad plattform, dels om att förfoga över de rubriker och sökord som drar flest besökare. Ett arbete som är svårare än man kan tro, inte minst för att Googles algoritmer och upplägg förändras med jämna och ojämna mellanrum. 

4. Tänk på trovärdigheten

När kunden väl bestämt sig för att införskaffa er produkt eller tjänst så kvarstår åtminstone två steg: att fastställa betalsätt och hur leveransen ska ske. För att konsumenten inte ska ångra sig kan det vara bra att ha en känd betallösning som Klarna, Adyen eller Walley, eftersom det bidrar till att bygga upp en legitimitet och skapar därmed trygghet, genom hög igenkänningsfaktor, åt köparen. Samma logik gäller i valet av leveranssätt, där företag som Postnord, Schenker, DHL, Budbee och Instabox är trovärdiga alternativ och därför kan öka sannolikheten för ett köp. Att ha ett uttalat miljösmart fraktalternativ är också en god idé för att tilltala de som sätter klimatfrågan i första rummet.

För att bygga förtroende kan ni också skaffa certifieringar som Trygg E-handel eller Trustpilot, som bygger på kundomdömen. Även mer generella produktrecensioner på nätet har en tendens att driva köp, så glöm inte att fokusera på dessa.

5. Var uthållig

Rom byggdes som bekant inte på en dag, och om inte er produktidé är något utöver det vanliga så får ni räkna med att det kan ta tid för er webbshop att få sitt ordentliga genomslag. Det gäller med andra ord att ha rimliga förväntningar och gärna noggrant specificerade målsättningar som gör att ni kan växa steg för steg. En bra strategi är att pröva sig fram: använd befintlig data och genomför iterationer för att se hur det påverkar antalet besökare och köp. Men tid tar det oftast som sagt, både vad gäller klättring uppför SEO-stegen och för att få försäljningssiffrorna att skjuta i höjden.
 

Bottom paragraph

Vill du ha hjälp med din e-handel?

CTA preamble

Hör av dig till Jonas hos oss, så kan vi ha en första diskussion om den bästa vägen framåt!

Anställd
Bild
Jonas Sahlin

Namn
Jonas Sahlin

Befattning
Kundansvarig/Partner
form_webform