Julen är traditionernas högtid, och därtill en period då man gärna får ägna en tanke åt de som inte har det lika bra ställt som en själv. På Kodamera har man därför gjort det till just en tradition att låta kundernas julklappar gå till välgörande ändamål.
I år fick Kodameras anställda rösta fram mottagaren via en digital enkät. Det allra mest populära alternativet denna gång var Cancerfonden.
– Som vi ser det så finns det två vinster med det här: den första är förstås att vi skänker pengar till en organisation som verkligen behöver det, och den andra är att man också minskar den konsumtionshysteri som julen också står för genom att inte köpa julklappar. Det känns som att det ligger helt i linje med de värderingar som finns här på Kodamera, säger Jonas Sahlin, partner och kundansvarig.
“Känns väldigt fint”
Cancerfonden är en insamlingsorganisation som förlitar sig helt på gåvor från företag och allmänheten. Idag får en av tre i Sverige ett cancerbesked under sin livstid, och Cancerfondens målsättning är att färre ska drabbas av sjukdomen samtidigt som fler överlever den. Det gör man främst genom att finansiera forskning, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor.
Ett uppdrag som självklart betyder oändligt mycket för väldigt många.
– De allra flesta har mest troligt någon anhörig eller närstående som drabbats av cancer, och på så sätt är det en viktig sjukdom att bekämpa. Av den anledningen känns det väldigt fint att kunna ge ett bidrag till Cancerfonden nu i jul, säger Jonas Sahlin.
Skänk en slant till Cancerfonden du med – klicka här!