Artikel

Brukshundklubbens nya kursverktyg får tassen upp

Jonas Sahlin
Jonas Sahlin27 september 2022

Med Svenska Brukshundklubbens nya digitala kursverktyg, som byggts av Kodamera, kommer processen från apport till rapport att gå smidigare än någonsin tidigare.

En stor surfplatta med inloggningssidan till Svenska Brukshundklubbens applikation som Kodamera utvecklat tillsammans med kunden

Svenska Brukshundklubben (SBK) utbildar sedan 1918 patrullhundar och hundförare på uppdrag av Försvarsmakten. Numera utbildar de även räddningshundar för större nationella insatser. Organisationen är tämligen stor, med sina totalt 60 000 medlemmar och närmare 300 lokala klubbar.

Fram till nu har nästintill all dokumentation kring dessa utbildningar skett på papper, vilket skapat ett administrativt berg av Mount Everest-proportioner. Kodameras uppdrag har, sedan hösten 2018, därför varit att rasera det och skapa en lösning som är helt och hållet digital.

Arbetet har delats upp i så kallade sprintar, där man redan på förhand har en utstakad väg framåt genom processen. Inledningsvis hölls exempelvis workshops med användar-representanter för att identifiera befintliga behov och önskemål inom verksamheten.
– Vi trivs verkligen med att jobba med Kodamera, det är ett bra gäng som vi litar på. Att vi valde dem från första början var också tack vare det här upplägget med sprintar, eftersom det passar oss bra. Vi har kunnat utvecklas i den takt som vi mäktar med både tids- och pengamässigt, berättar Cecilia Sandström, handläggare på Svenska Brukshundklubben. 

Med GDPR i åtanke

Det nya verktyget är en webbapplikation, byggd på ramverket Laravel. Via den kan SBK:s personal logga in med hjälp av BankID och knappa in kursinformation från sin mobil, dator eller surfplatta. Samtidigt kan kursdeltagarna själva rapportera in nödvändiga uppgifter om sig själva och sina hundar, vilket är en klar fördel ur GDPR-synpunkt.

En annan av flera förtjänster är att SBK i ännu större utsträckning kommer att kunna använda sig av statistik för att skräddarsy sina utbildningar.
– Med hjälp av det här kan vi göra bra uppföljningar av utfall på olika prov och kurser på ett mycket enklare sätt än vi gjort tidigare. Det har varit svårt att reda ut med papper och listor, konstaterar Cecilia Sandström.

Under hela processen har Kodamera tagit del av feedback från testanvändare, men att omvandla den responsen till faktiska funktioner i appen har inte varit helt okomplicerat.
– Det har varit en stor utmaning att återspegla de här processerna. Det är väldigt uppstyrt kring hur det ska gå till när Brukshundklubben utbildar hundar, men det finns olika tolkningar av de instruktionerna och man jobbar på olika sätt, vilket påverkar hur mycket verktyget behöver anpassas. Därför har vi hela tiden byggt och testat baserat på den input vi fått, berättar kundansvarige projektledaren Andreas Rejvik.

“Starkt förtroende för Kodamera”

Enligt Adam Evertsson, även han kundansvarig projektledare på Kodamera, har det varit en stimulerande uppgift att försöka ro digitaliseringen i hamn.
– Vi har tagit ett avancerat arbetsflöde och översatt det till ett digitalt verktyg och, ja, det har varit ett långt och mödosamt jobb, men våra utvecklare har löst det bra. Vi är övertygade om att det här är ett system som är så öppet att man kan bygga vidare på det med små medel, och att det kommer hålla i många år framöver, säger han.

Den nya applikationen har på sistone gått från att vara tillgänglig för en begränsad grupp användare till att nyttjas av alla. Ambitionen är att det framöver ska gå smidigt att bland annat lägga upp nya kurser samt rapportera närvaro och framsteg.

Jonas Ringdahl har varit projektledare för SBK under utvecklandet av det digitala verktyget och konstaterar att samarbetet fungerat felfritt.
– Jag har arbetat en del med digitala projekt tidigare och uppskattar väldigt mycket när jag känner ett så starkt förtroende som jag gör för Kodamera, och där man ömsesidigt kan lägga korten på bordet och respektera varandra i en dialog. Det blir inte några debatter och spelas inte några spel för att någon ska vinna mer på något, utan man hjälps åt för att få bästa möjliga resultat. Det är en oerhörd trygghet att känna så!
 

Har ni också ett behov av att digitalisera ert arbetsflöde?

Slå Andreas Rejvik en signal, eller kom över på en kopp kaffe så kan vi prata om det. Det finns inga utmaningar som är för små för oss på Kodamera.

Andreas Rejvik

Andreas Rejvik

Kundansvarig projektledare/Partner

andreas@kodamera.se0734-25 25 01

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?