Gamla tapeter får nytt utseende av Kodamera

Ett över hundra år gammalt varumärke har fått en mer modern framtoning nu när Boråstapeters nya webbplats lanserats. I arbetet med den har Kodamera också haft ett tydligt “mobile first”-perspektiv. – Det är ett litet skifte i både tänk och genomförande, säger Art Directorn André Aznar.

Kodamera är återigen nominerat i Årets Byrå

I början av 2018 påbörjade Kodamera arbetet med att se över Boråsföretaget Boråstapeters e-handel och webbplatser. De sistnämnda består av flera olika varumärken inom tapetbranschens premiumsegment, däribland Engblad & Co som tidigare fått en nyrenoverad hemvist på nätet.

De olika webbplatserna innehåller samma grund – samtliga är sammanlänkade av samma PIM-system och byggda på open source-systemet Drupal – men skiljer sig åt i rent utseendemässiga termer.  

I anrika Boråstapeters fall var det exempelvis viktigt att låta historiens vingslag kännas, men i en mer nutida tappning. 

– Boråstapeter är folkligt, tydligt och enkelt. Mottot är att att alla ska kunna få ett vackrare hem med hjälp av deras tapeter, och den känslan har vi försökt fånga med den nya webbplatsen. Det är modernt, men arvet från ett varumärke som funnits sedan 1905 finns ändå kvar, säger André Aznar på Kodamera.

Lanseringen av webbplatsen skedde i slutet av oktober, i samband med att Boråstapeter även presenterade en ny grafisk profil. Via webbplatsen kan besökare beställa tapeter och tapetprover, men även ta del av inspirerande innehåll.

– För vår del har det här varit en flytt från en gammal lösning på en ostabil plattform till en ny och färsk lösning som vi kan jobba mycket mer med själva. Det är ett flexiblare, enklare och bättre verktyg. Samtidigt kommer vi fortsätta att vidareutveckla användarupplevelsen. Vår största utmaning är ju att hjälpa våra kunder att välja, för det finns så mycket att välja på, säger Oskar Gissberg, Head of Digital på Boråstapeter.

Över 60 procent av alla användare går idag via sina mobiltelefoner för att besöka Boråstapeters webbplats, och det har naturligtvis varit en viktig insikt i designfasen.
– Vi började med att skissa ut alla olika element, paragrafer och moduler i mobilen, och konverterade det sedan till större desktop-enheter, som laptops och liknande. Mobilen fick vara den styrande enheten i designarbetet, säger André Aznar.

Framöver kommer ännu fler av Boråstapeters varumärken att få nya webbplatser, men det handlar knappast om en löpande band-process.
– Första gången fick man uppfinna mycket, andra gången visste vi lite mer vad vi hade och behövde rita ut, men på ett sätt blir det ändå svårare eftersom det innehåll som ska presenteras är detsamma men ska se annorlunda ut. Det är en spännande utmaning!

Besök Borastapeter.com

Söker du en ny digital partner?

Hör gärna av dig så kan vi bekanta oss med varandra och hitta en väg framåt!

Jonas Sahlin

Kundansvarig
jonas [at] kodamera.se