Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

Interact – verktyget som hjälper Volvo CE att innovera

Adam Evertsson

Adam Evertsson

Sedan 2010 har Kodamera hjälpt Volvo CE att utveckla, utvärdera och justera den digitala tjänsten Interact. Den senaste uppdateringen kom under året och har inneburit fler användare och en ökad aktivitet – någonting som i förlängningen innebär fler innovationer för Volvo CE.

Bild
Illustration från Volvo CE Interact
Body

Volvo CE Interact är en interaktiv plattform för idéer och vägledning. Tjänstens roll är att synliggöra idéer, skapa diskussioner och tillhandahålla vägledning fram till dess att en idé kan utvecklas till ett finansierat projekt.

Den senaste uppdateringen av plattformen har resulterat i att antalet användare och antalet inlägg har ökat. Tidigare har alla idéer som skapats postats i samma fåra. Efter att ha utvärderat användandet av tjänsten växte en tes fram som utgick från att användare kanske skulle vara mer villiga att dela med sig av idéer om det kunde ske i ett mindre styrt format.

Grupper har gett fler diskussioner

Tesen ledde fram till skapandet av grupper – platser där användare kan posta idéer och själv styra vem som har tillgång till diskussionen. Kopplingen till innovations coacherna – personerna som kan guida en idé till rätt avdelning – finns fortfarande kvar, men istället för att de hela tiden övervakar diskussioner kan deras uppmärksamhet påkallas när den är önskad.

– Vi har velat värna om att Interact ska vara en kreativ plattform som inte är toppstyrd. Samtidigt har det varit viktigt att bevara kopplingen till beslutsfattare för att idéerna ska kunna få möjlighet att gro och göra inverkan på riktigt, säger Mikael Svensson, projektledare och strateg på Kodamera och verksam i projektet sedan starten för sex år sedan.

– Är man iCoach får man i sin tur en "coachavdelning". Här samlas de idéer som man vill att en iCoach ska hjälpa till att ta vidare till rätt mottagare. Förhoppningen var att användarna skulle vara mer aktiva när de inte kände att alla lyssnade och utvärderade vad de hade att säga, och det visade sig vara rätt väg att gå.

Att öka engagemanget – ett ständigt arbete

Kodamera har också sett över hur man kan marknadsföra tjänsten bättre till sina anställda. Genom dataanalys upptäcktes att de fanns potential att öka antalet återkommande användare. Denna insikt ledde fram till skapandet av ett veckobrev – ett mail som automatiskt samlar upp vad som hänt under veckan samt tipsar om nya intressanta och relevanta grupper.

– Veckobrevet har verkligen fungerat bra och vi ser en tydlig ökning i engagemang kopplat till justeringarna vi genomfört, säger Mikael.

Arbetet med att optimera Interact för att nå ännu fler användare och ett ännu högre engagemang pågår för fullt.

“Interact har flera success stories och jag tror att vi kommer att få se en rad fler idéer växa upp med hjälp av tjänsten”

– Interact är en satsning för att digitalisera innovationsarbetet och den globala samverkan. När man exponerar tankar från en individ för andra människor på andra platser uppnår man en korsbefruktning som annars är svår att nå inom produkt- och affärsområden. Och det funkar – Interact har flera success stories och jag tror att vi kommer att få se en rad fler idéer växa upp med hjälp av tjänsten.

Vill du veta mer om Interact? Läs vårt case där du får följa utvecklingsarbetet från idé till färdig produkt.


Bottom paragraph

Vill du veta mer?

CTA preamble

Behöver du få hjälp med dina digitala utmaningar? Hör av dig till oss så ser vi vad vi kan tillföra.

Anställd
Bild
Andreas Rejvik

Namn
Andreas Rejvik

Befattning
Kundansvarig projektledare/Partner
form_webform