Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

Kodamera bakom Göteborgs Universitets nya webbplats

Adam Evertsson

Adam Evertsson

Under de senaste tre åren har Kodamera varit en av de ansvariga parterna för bygget av Göteborgs Universitets nya webbplats, gu.se. Ett projekt som varit stort, utmanande och väldigt lärorikt.
– Det är riktigt kul att allt arbete vi lagt ner har lett till ett positivt resultat, säger utvecklaren John Svensson.

Bild
Illustration av en laptop som visar webbplatsen för Göteborgs universitet på skärmen.
Body

Genom åren har Kodamera skaffat sig en stor och trogen kundbas, och i företagets portfolio finns sedan starten 2003 många stora projekt. Men inget är större än det som gjorts för Göteborgs Universitet, varken när det gäller arbetsmängd eller budget.

I det här fallet är det it-konsultföretaget Consid som haft ramavtalet med GU. Tidigt togs beslutet att bygga den nya webbplatsen på plattformen Drupal, framförallt med anledning av dess smidiga redaktionella gränssnitt och möjligheter till olika listningar.

Kodamera har agerat underleverantör i projektet och, som kundansvarige Jonas Sahlin uttrycker det, “expert på samt utvecklare av Drupal”. 
– “Drupal-teamet” har de kallat de fyra personer som varit involverade från Kodamera, berättar han.

Nu på samma plats

En av dessa är arkitekten Mikael Sjövind, som ansvarat för att omvandla funktionella önskemål till lösningsförslag, vilket resulterat i specifikationer för över 800 utvecklingsärenden under projektets gång.
– Det har sannerligen varit en stor utmaning, dels ur ett Drupal-tekniskt perspektiv men framförallt ur ett produktledningsperspektiv. Hur mycket pengar ska olika funktioner få lov att kosta? Vad är egentligen av värde för slutanvändare? Vilka redaktionella funktioner ”måste” vi bygga och vilka är “nice to have”? Ligger vi i fas mellan källsystem, Drupal och söklösning? frågar han retoriskt.

GU:s yttersta målsättning med projektet har varit att skapa en mer lättillgänglig plattform där information och tjänster ska bidra till rekrytering av studenter och medarbetare. Tidigare har varje enskild verksamhet haft en egen webbplats med huvudmeny och subdomän, men nu har dessa verksamheter flyttat in på den gemensamma webbplattformen.

John Svensson, en av de tre utvecklare som representerat Kodamera i projektet, kallar det en “jätteutmaning”.
– Det har varit väldigt många inblandade, vi har jobbat mot både produktägare och redaktörer och det har funnits många intressenter och behov kring den nya plattformen, vilket har lett till väldigt mycket arbete med kodkärnan i Drupal, säger han.

Fin respons

Kodamera har bidragit till Drupals kodkärna med utveckling av nya visuella verktyg som redaktörerna har eftersökt. Man har med andra ord i tätt samarbete med såväl Consids som GU:s utvecklare, samt med den digitala byrån Understandits diton, skapat lösningar som tidigare inte funnits.

Det förefaller också ha fallit i god jord hos kunden, Göteborgs Universitet.
– Kodamera har hela tiden visat upp ett otroligt engagemang och en ansvarskänsla för det man gör. De ställer upp till hundra procent, när som helst på dygnet, och har varit otroligt lyhörda. Vid det här laget kan de nästan vår verksamhet bättre än vad jag kan, säger Jill Sundström, it-tjänsteansvarig på GU och den som varit mottagande förvaltningspart i upphandlingen.

Omnämnt på DrupalCon

Hon konstaterar vidare att “redaktörerna redan märkt ett otroligt lyft i vad de kan göra och bestämma över själva”. Enligt John Svensson har Kodamera bland annat lagt mycket tid och kärlek på bildhanteringen.
– Det har funnits ett behov av att kunna bygga upp landningssidor som har massa puffar i olika layouter, och det har varit en utmaning där att kunna generera upp bilder som passar in i de formaten eftersom layouten anpassas efter hur många puffar du lägger in. Här har vi tagit fram ett riktigt innovativt verktyg för redaktörerna, menar han.

Även Mikael Sjövind är nöjd med resultatet:
– En ärlig dialog mellan oss leverantörer och beställande verksamhet har gjort det möjligt att gemensamt ta oss an utmaningarna, och så här i efterhand lyckades vi trots allt lansera sajten. Det är något jag känner mig riktigt stolt över. 

Arbetet har uppmärksammats på flera håll, däribland under DrupalCon, som flera gånger årligen är den internationella samlingsplatsen för människor som på något sätt arbetar med Drupal.
– Under ett anförande blev vi, både som individer och företag, omnämnda för att vi bidragit med en hel del kod till utvecklingen av Drupal, via det här projektet. Det är väldigt kul eftersom det är det CMS som vi använder i väldigt många kundprojekt.

Lanseringen skedde i början av september. Kika in här för att titta på resultatet!
 

Bottom paragraph

Befinner du dig i en digital nödsituation?

CTA preamble

Ingen fara, vi hjälper dig gärna! Hör av dig till oss så hittar vi en väg framåt.

Anställd
Bild
Andreas Rejvik

Namn
Andreas Rejvik

Befattning
Kundansvarig projektledare/Partner
form_webform