Artikel
Kodamera på tapeten när WallVision bygger nytt
Det som började med stöttning i liten skala har vuxit till ett omfattande projekt när Kodamera nu bygger flera nya webbplatser på uppdrag av tapet-tillverkaren WallVision. Den första kommer att stå färdig i början av 2019.
WallVision har sitt säte i Borås och förfogar över flera kända varumärken inom tapetbranschens premiumsegment: Boråstapeter, Cole & Son, Wall&Decó, Engblad & Co och Mr Perswall. Man är idag den ledande aktören på den nordiska marknaden, och har för avsikt att skaffa sig samma dominanta position på ett ännu större plan. Wallvision finns redan på den globala marknaden och har säljkontor i bland annat Kina och Storbritannien.
Vägen dit går bland annat genom en uppdatering av företagets webbplatser och e-handel. Grunden började läggas redan under våren 2016, då Kodameras projektledare och strateg, Mikael Svensson, stärkte upp Wallvisions befintliga webbgrupp vid implementeringen av open source-systemet Drupal.
Sedan dess har uppdraget utvidgats ytterligare och våren 2018 fick Kodamera frågan om att designa och – tillsammans med WallVision – utveckla flera sajter, såväl för själva ägarbolaget som dess olika varumärken.
– Man kan säga att Wallvision har tagit fram en grund för webbplatserna att stå på, som vi nu bygger vidare på. Grundsyftet, att man ska visa och sälja tapeter och tapetprover, finns ju där, men sedan gäller det att presentera det på ett snyggt och dynamiskt sätt, konstaterar André Aznar, som varit ansvarig Art Director från Kodameras sida.
André har arbetat tätt med WallVisions egna kreatörer i samband med den kommande lanseringen av Engblad & Co. Där har de bland annat ställts inför det faktum att man inom tapetbranschen nästan uteslutande använder sig av stående bilder.
– Det var kanske inte en utmaning, men lite annorlunda förutsättningar i alla fall. De upplevde tidigare att det var ett ganska stort problem när stående bilder behövde beskäras för passa in i en mall för liggande bilder. Det här gjorde att man ofta tappade känsla och detaljer i en väl uttänkt disposition. Därför har vi nu byggt designen kring det faktiska materialet, säger André och syftar på det innehållscentrerade perspektiv som man haft.
Även modersajten, Wallvision.com, ska få sig ett ansiktslyft av Kodameras webbdesigner Jonathan Alpmyr. Överlag har också samarbetet med WallVision fungerat väldigt bra – processen har inneburit få ramar och stora kreativa möjligheter.
– Det finns inget “vi” och “dem”, utan vi har gjort det här tillsammans, säger Kodameras kundansvarige projektledare Jonas Sahlin och utvecklar:
– Projektet drivs agilt i produktionssprintar, vilket ger teamet väldigt goda förutsättningar att utveckla webbplatserna i en iterativ process och lära längs vägen.
Den nya Engblad & Co-webben är tänkt att lanseras någon gång under första kvartalet av 2019, och därefter går man vidare med övriga varumärken. Näst på tur står Boråstapeter, som kommer att gå igenom ett liknande förlopp.