Lindholmens nya profil på plats

När Lindholmen Science Park skaffade en ny grafisk profil så landade det på Kodameras bord att tillämpa den på innovationsmiljöns webbplats. I samband med det skedde också vissa omprioriteringar, vilket ledde till flera nya funktioner. 

Bild med en skärmdump från Lindholmen.se som visar dess nya utseende

Lindholmen Science Park erbjuder en glimt in i framtiden genom sin vision att stärka Sveriges konkurrenskraft med fokus på morgondagens mobilitet för människor och gods. En del av det handlar om de samverkansprojekt som bedrivs inom forskning och innovation runtom i landet. 

Sedan 2008 har Kodamera hjälpt Lindholmen Science Park att via webbplatsen informera allmänheten, beslutsfattare och andra intresserade om olika aktualiteter och vilka värden som skapas. Den senaste uppdateringen, som påbörjades under våren 2018, har framförallt inbegripit ett ansiktslyft i form av en ny grafisk profil.

– Då vår lösning driver ett 20-tal webbplatser från en gemensam kodbas kunde vi lansera den grafiska profilen till alla webbplatser på ett bräde. Det gäller dock att ha ordning på torpet så att inga sidmallar eller komponenter hamnar mellan stolarna, konstaterar projektledaren och strategen Mikael Svensson, som översåg arbetet från Kodameras sida.

Plattformen är densamma som tidigare: Drupal 7 har några år på nacken men står sig väldigt bra i konkurrensen, med sin stabilitet och starka position på CMS-marknaden.

Bakom kulisserna har det också pågått ett tankearbete som handlat om informationsarkitektur – hur möblerar man om den befintliga webben samtidigt som man värnar om det innehåll och den struktur som fungerat?

Nya ingångar på webbplatsen har tillkommit, däribland huvudsidorna för “Nätverk” och “Program & projekt”. En annan ny funktion finns i kategorin “Utveckling på området”, där man bland annat kan hitta en lättöverskådlig lista över befintliga byggprojekt.

Utvecklingen av lindholmen.se begränsar sig dock inte till enskilda större projekt, utan pågår hela tiden.

– Det är en ständig dialog om mindre grejer och funktionsutveckling. Vi är organiserade på ett sådant sätt att vi har en buffert för kontinuerlig utveckling i vår resursplanering och det gör att vi står pall för kunder och projekt som ofta behöver någon form av stöttning, säger Mikael Svensson.

Lindholmen.se beskrivs närmare i följande kundcase.

Tillsammans med våra kunder löser vi deras digitala utmaningar.

Behöver du hjälp med dina? Ta kontakt med vår kollega Jonas.

Jonas Sahlin

Kundansvarig
jonas [at] kodamera [dot] se