Artikel

Webbaserad utbildning åt Nationalencyklopedin (NE) utvecklad av Kodamera

Jonas Sahlin
Jonas Sahlin10 november 2014

Nu lanserar Nationalencyklopedin (NE) webbaserade utbildningar. Kodamera anlitades för att utveckla fyra stycken kurser. Kurserna vänder sig till pedagoger från förskolan till gymnasiet, i syfte öka deras kunskap om hur internet och sociala medier kan användas i undervisningen.

Nu lanserar Nationalencyklopedin (NE) webbaserade utbildningar. Kodamera anlitades för att utveckla fyra stycken kurser. Kurserna vänder sig till pedagoger från förskolan till gymnasiet, i syfte att öka deras kunskap om hur internet och sociala medier kan användas i undervisningen.

För att skapa ett så stort engagemang som möjligt varvas text, bild och video med interaktiva moment. För att sedan testa pedagogernas färdigheter används olika varianter av quiz. Med hjälp av responsiv design är kurserna optimerade för såväl desktop som surfplatta och mobil.

Kurserna är uppdelade i flera avsnitt. För att skapa ett lättsamt och tilltalande användargränssnitt har man valt att rada upp avsnitten i ett modernt onepager-manér. Vill användaren gå direkt till ett specifikt avsnitt används en lättöverskådlig navigationsmeny. 

Kurserna, som lanseras på NE:s LMS, använder Scorm för insamling av deltagarnas resultat.

Fakta om Nationalencyklopedin

Nationalencyklopedin (NE) är ett av Sveriges mest ansedda kunskapsföretag. De utvecklar och erbjuder kunskapstjänster med ett innehåll som står på vetenskaplig grund och som är såväl åsikts- som värdeneutralt. 

Bland deras kunder finns majoriteten av Sveriges skolor och universitet samt bibliotek, såväl små som stora företag, public service, myndigheter och annan offentlig verksamhet. Nationalencyklopedin vänder sig också till den stora kunskapsintresserade allmänheten.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?