Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

Borta bäst men hemma funkar för Kodamera under Covid-19

Adam Evertsson

Adam Evertsson

I början av mars bestämde sig de allra flesta på Kodamera att jobba hemifrån på grund av coronapandemin. Några månader senare är de fortfarande kvar i sina provisoriska hemkontor.
– Man undrade lite i början hur det skulle gå, men det tog bara någon vecka att inse att det funkar väldigt bra, säger Vigfus Valgeirsson, digital designer och utvecklare.

Bild
Samlingbild från en Kodamera-utflykt i Slottsskogen
Body

Kontorsytan på femte våningen på Första Långgatan 16 i Göteborg står inte helt tom – under våren och sommaren har några få av de anställda utgått därifrån – men för den övervägande majoriteten har Covid-19 inneburit en väldigt ny sorts vardag.

Både på gott och ont.
– Det absolut största plusset är att jag kan sova längre på morgonen. Jag tror att jag har ökat min sömncykel med nästan en timme per natt, vilket märks både på humöret och hur pigg jag är, konstaterar Vigfus, och berättar att han nu har kunnat motionera mer och även fått tid till att plocka upp sina meditationsrutiner från förr.

En omvänd skeptiker

Att de olika bitarna i livspusslet blir enklare att lägga menar även teamleadern och art directorn André Aznar, som vid sidan av jobbet bland annat är ledare för sonens fotbollslag.
– Jag sparar ju två timmar om dagen i restid genom att jobba hemma, så nu slipper jag en del av den stress som var innan. När man går från jobbet så kan man direkt byta till ett familjefokus och hitta på aktiviteter med barnen, säger han, numera motbevisad om att det faktiskt går att utföra sitt arbete relativt problemfritt från det egna huset i Hisings Kärra:
– Jag har varit ganska “anti” till att jobba hemma innan: jag gillar ju att gå till jobbet och gå hem från jobbet. Men det har fungerat över förväntan. Dagarna och veckorna har verkligen gått fort.

Enligt Vigfus Valgeirsson har Kodamera skaffat sig rutiner och metoder som gör att verksamheten är effektiv på distans – ja, kanske till och med ännu effektivare än i vanliga fall?
– Mycket tror jag beror på att alla är uppkopplade och alerta när det kommer till att kolla mejlen och Slack. Kommunikationen flyter på väldigt bra. Ofta använder vi oss också av skärmdelning eller pratar via röstenhet istället för att skriva. Vi lärde oss efter någon månad att det var det bästa sättet. 

Jobbar med välmåendet

Sedan kan ju inte allt vara guld och gröna skogar, förstås. Både André och Vigfus saknar gemenskapen på arbetsplatsen, och enligt Jonas Sahlin, kundansvarig och partner på Kodamera, har man märkt att inte alla har njutit av sin isolering.
– Vi har ett “trivselindex” – en enkät som går ut varannan vecka – och där har en del medarbetare uttryckt att de finner det utmanande att jobba hemifrån. Om man upplever ett projekt som stressigt och påfrestande så tror jag att det kan vara lättare att hantera det när man har kollegor runt sig, som ett skydd mot det som påverkar en negativt, säger Jonas.

Samtidigt arbetar Kodamera både aktivt och proaktivt för att se till så att de anställda mår bra. Ett led i det var arrangerandet av en umgängeskväll i Slottsskogen i juni, där många deltog.

Nu väntar snart semester för större delen av Kodameragänget, och efter det… ja, det vet ju ingen. När och om allt återgår till det normala återstår att se, samtidigt som man tar med sig de lärdomar som dragits under den här perioden.
– Vi har lärt oss att det går bra att ha digitala möten i ännu större utsträckning än tidigare, och att vi kan jobba mer “remote” när det behövs. Vi behöver inte vara ängsliga över att det funkar. Å andra sidan tror jag ändå att vi gillar att träffas och vara på kontoret, så det är nog ingen som tycker att det känns kasst att komma tillbaka dit igen så småningom, tror Jonas Sahlin.
 


Bottom paragraph

Är du nyfiken på att jobba för Kodamera?

CTA preamble

Det kostar inget att slänga iväg ett mejl där du berättar om dig själv och din bakgrund. Man måste våga för att vinna!

Anställd
Bild
Jonas Sahlin

Namn
Jonas Sahlin

Befattning
Kundansvarig/Partner
form_webform