Kodamera i långsiktigt samarbete med Business Region Göteborg

Under vintern har Kodamera upphandlats som Business Region Göteborgs (BRG) webbleverantör. Utöver en del förbättringar på den befintliga webbplatsen har ett långsiktigt projekt sjösatts som ska göra BRG mer flexibla på webben.

BRG arbetar för att skapa förutsättningar för hela regionens näringsliv genom att bistå med kunskap, kontakter och arenor för samverkan. I arbetet med den befintliga webben har Kodamera hittills byggt ett videostöd, ett bildspel och en förbättrad huvudmeny. Tidigare fel i konstruktionen har åtgärdats för att ge BRG:s organisation ett fungerande verktyg att arbeta i när de själva publicerar saker på webbplatsen.

– Redaktörerna på BRG har fått tala om vad som känns krångligt, och utifrån det har vi försökt göra deras vardag smidigare. Vi har sett över användarupplevelsen och försökt att både förbättra och förenkla den, säger André Aznar, teamleader och Art Director på Kodamera. 

Bygger upp en Drupal 8-version parallellt

I dagsläget finns webbplatsen på både svenska och engelska men den engelska versionen är äldre än den svenska. Samtidigt som den svenska sidan justeras kommer Kodamera att arbeta på en ny engelsk version i Drupal 8 för att senare även flytta över den svenska versionen till Drupal 8.

För att göra webbplatsen mer lättarbetad för redaktörerna har Kodamera med Drupal 8 skalat bort funktionalitet som ändå inte används, vilket förenklar användarupplevelsen avsevärt. 

Mikrosajter – framtidens lösning

Som det ser ut idag använder sig BRG av ett flertal olika sajttyper. Det finns många olika kampanjer och projekt som har egna webbplatser med olika profiler.

Kodamera har tidigare konstruerat mikrosajter för bland annat Lindholmen Science Park och när det kom till BRG:s kännedom ville de anförtro Kodamera att utveckla ett liknande system för dem. 

– En viktig del i arbetet har varit att få BRG att känna sig trygga i att saker fungerar bra, samt att säkerställa att det vi på Kodamera levererar är så buggfritt som möjligt, säger André Aznar. 

Samma innehåll i olika kanaler sparar tid och kostnader

Kodamera kommer framöver att arbeta med att skapa en webbstrategi och ett kampanjverktyg för att BRG själva ska kunna lägga upp projekt- och kampanjsajter bredvid BRG:s huvudwebbplats. I framtiden är tanken att innehåll ska kunna korspubliceras på BRG:s olika webbplatser.

På så sätt kan BRG spara tid och reducera kostnader då de slipper bygga helt nya sajter i olika CMS för varje kampanj eller projekt. Startskottet för detta är en webbplats som byggs i Drupal 8 med fokus på fastighets- och investeringsmässan MIPIM.

Vill du veta mer?

Du är alltid välkommen att ringa oss om du har några frågor eller vill veta mer.

Andreas Rejvik

Kundansvarig projektledare/Partner
andreas [at] kodamera [dot] se