Artikel

Marknadsföringsvalet förenklar ICAs marknadsföring

Jonas Sahlin
Jonas Sahlin19 januari 2015

​Varje år beställs och levereras stora mängder marknadsföringsmaterial till landets ICA-handlare. Med den uppdaterade tjänsten Marknadsföringsvalet förenklas processen samtidigt som både ICA och butikerna sparar tid och pengar.

Under det gångna året har Kodamera arbetat med att förädla webbtjänsten Marknadsföringsvalet. Tjänsten ger landets ICA-handlare möjlighet att i detalj specificera vilket marknadsföringsmaterial de vill ha, vilka produkter de vill lyfta fram samt detaljer kring reklamutskick.

Marknadsföringsvalet innebär dels att handlarna får det material de vill ha, dels att ICA centralt på ett effektivt sätt säkerställer att man inte skickar ut mer än det marknadsmaterial som de olika handlarna efterfrågar. I och med administratörsgränssnittet som byggts upp kan man nu också dra nytta av all den data som skapas. ICA kan nu följa upp beteendemönster från de olika butikerna – vilka butiker kan man lära av, och vilka behöver stöd i sin marknadsföring för produkter som generellt går bra i övriga delar av landet? Gränssnittet möjliggör både en bättre översikt och möjligheten att fokusera på butiks- och produktdetaljer.

Webbtjänsten erbjuder också handlare att beställa en introducerande vägledning för en egen Facebook-närvaro – någonting som flera varit intresserade av. Att möjligheten lyfts fram och jämställts med de övriga marknadsföringsalternativen har med andra ord lett till att ICAs digitala avtryck är både större och mer relevant än tidigare.

Kodamera har också integrerat Marknadsföringsvalet mot ICAs interna affärssystem. Integrationen innebär att ICAs personal på ett enklare sätt själva kan hämta och exportera intressant data.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?