Artikel
Nytt sätt att dela får Skatteinformation att lyfta
Det finns många olika vägar att gå för att nå ut till nya prenumeranter. I tjänsten Skatteinformation har man valt att utveckla delningsfunktionen på innehåll för att ta nästa steg, och arbetet med det har Kodamera stått för. – Som oftast med den här kunden har det varit väldigt lättjobbat och agilt, konstaterar utvecklaren Ola Lundén.
Kodameras samarbete med Wolters Kluwer – en global koncern som tillhandahåller professionella verktyg inom skatt, ekonomi och juridik – sträcker sig många år tillbaka i tiden. För Wolters Kluwer i Sverige har Kodamera byggt tjänsten Skatteinformation, som riktar sig till personer och företag som i sitt yrke behöver hålla sig uppdaterade inom skattefrågor.
För att kunna få tillgång till de artiklar, notiser, fråga-svar-texter och informativa tabeller som ryms inom tjänsten krävs en aktiv prenumeration. På grund av dessa förutsättningar har varken redaktörer eller besökare tidigare kunnat dela specifika artiklar, och Kodameras uppdrag blev därför att skapa en delningsfunktion som gör visst innehåll publikt, vilket således skapar bättre möjligheter att marknadsföra tjänsten.
Två olika sätt att dela innehåll
Efter ett förarbete som innehöll både extern inspiration och insikter från redaktörer hos Skatteinformation skred utvecklaren Ola Lundén till verket. Han skapade därefter två olika sätt att dela innehåll på:
1) Användare kan välja att “dela via mejl”, vilket innebär att man skapar ett autogenererat e-postmeddelande som innehåller en länk till artikeln. Den går då att ta del av även utan en prenumeration. Vill man däremot läsa vidare på sajten så behöver man i minsta fall teckna ett kostnadsfritt provabonnemang, som sträcker sig över 30 dagar. Via funktionen får redaktörerna också tillgång till enklare statistik i innehållshanteringssystemet Drupal, och kan där se vilka sidor som är populära att dela.
2) Redaktörer kan välja att “dela via sociala medier”, vilket genererar en delningsbar länk som de sedan kan klistras in på valfri plats – i Wolters Kluwers fall är det främst LinkedIn.
“Ser nyttan i att prova något”
André Aznar, teamleader och art director på Kodamera, berättar att tillvägagångssättet varit lite annorlunda mot hur det annars kan vara i projekt av den här sorten.
– Det var ganska små, snabbrörliga iterationer under processen. Vi ville inte att det skulle bli någon “långbänk”, utan vi byggde något som i första hand gjorde jobbet. Då kunde vi få ut produkten och testa den, för att sedan skruva på vissa saker, säger han.
Ola Lundén, vars uppgift som sagt var att bygga den nya delningsfunktionen, konstaterar att upplägget var optimalt för hans del. Det hade kanske heller inte fungerat lika smidigt om det inte vore för Kodameras långvariga samarbete med Wolters Kluwer.
– Det är alltid högt i tak och man kan ändra saker och ting längs med vägen. Wolters Kluwer ser nyttan i att prova något och är väldigt agila på det sättet. Det är kul att arbeta under de premisserna, och jag tycker också att resultatet i det här fallet blev väldigt bra, säger Ola.
Vill du också bygga ett långvarigt samarbete med oss?
Det är ofta då det blir som allra bäst. Första steget är att kontakta oss här nedan – sedan kan vi sätta den digitala bollen i rullning!