Artikel

Tiden går fort – Kodamera “fyller körkort”!

Adam Evertsson
Adam Evertsson4 mars 2021

Att fylla 18 är givetvis en milstolpe för de allra flesta, så också för Kodamera. Och man kliver in i “vuxenlivet” med framförsikt. – Vi har haft två, tre starka år där det har gått åt rätt håll både i form av resultat och trivsel, konstaterar Jonas Sahlin, partner och kundansvarig.

En kvinna som kör bil och sträcker upp vänsterhanden i en segergest

Om det är något man lär sig med åren så är det att varje födelsedag bör firas, och så är förstås fallet även när Kodamera nu “fyller körkort”. Men det blir ett sparsmakat festande, med tanke på de pandemitider som fortfarande råder.

Och de har såklart också satt sin prägel på Kodameras verksamhet under det senaste året. Det intygar även Andreas Rejvik, som var med och startade företaget i ett litet skyddsrum i Västra Frölunda 2003.
– Ja, vi har haft en stor utmaning i att samordna projekten under det här distansarbetet och få det att flyta på bra. Vi löser det, men självklart är det trögare att driva ett kreativt arbete och mer avancerad teknisk utveckling via digitala samordnings- och mötesverktyg än genom att vara på plats, säger han.

Vill bygga långa relationer

Under de senaste åren har Kodamera tagit kliv mot att bli en mer medarbetardriven organisation. Ledningsgruppen har avvecklats, man förfogar över två självständiga team, ett koncept med cirklar inom flera olika områden har sjösatts  och de anställda uppmuntras att vara självständiga och lita på sitt eget beslutsfattande.
– Vi har gjort ett vägval och startat en resa. Det vi vill åstadkomma med det här är att de anställda ska känna en frihet och samtidigt öka förmågan hos alla att leda sig själva lite mer. Man ska känna en trygghet kring att ta steg framåt, säger Jonas Sahlin och fortsätter:
– Samtidigt vill vi få alla att se helheten: att man som utvecklare inte är bara inne i sin programmering och de funktioner man ska bygga, utan förstår varför vi gör något och varför kunden vill ha det just så här. 

Enligt honom har Kodamera vässat processen med att kartlägga kundens behov, förankra dem i verksamheten och därigenom skapa ännu bättre och mer hållbara lösningar, som liksom samarbetet med kunden själv är tänkta att hålla över ett längre tidsspann.

En annan ambition, som man dessutom lyckats väl med, är att få kontinuitet på den egna arbetsplatsen.
– Vi har många långsiktiga kundsamarbeten och även personal som stannat länge, vilket är bra. Vi känner såklart en stolthet över att ha anställda som trivs och vill stanna hos oss över tid, säger Andreas Rejvik.

Hur ser du på Kodameras status och arbete på den digitala marknaden framöver?

– Vår expertis ligger mer på avancerade lösningar där vi använder oss av  Drupal och Laravel, och då även med andra gränssnitt som en del av det hela. På den fronten vill vi naturligtvis fortsätta att ligga i framkant, samtidigt som vi också siktar på att bli ännu vassare inom javascript-världen, eftersom det händer så mycket där. Genom att behärska båda delarna fullt ut så finns en bra möjlighet att bygga ännu mer hållbart och effektivt framöver.

För trots Kodameras framgångar – de stora projekten med aktörer som Göteborgs Universitet, Sjöräddningssällskapet och Wolters Kluwer, samt Årets byrå-nomineringar – så blickar Andreas Rejvik hellre framåt än bakåt.

Inte för att han är missnöjd, utan för att allt alltid kan bli bättre.
– Att hela tiden kunna ha en bra leveransförmåga och bygga bra grejer med hög kvalité och dessutom göra det effektivt är en konstant utmaning som kräver fungerande team och personal som trivs på jobbet. Och det är dit vi alltid måste sträva.
 

Behöver ni får vår hjälp?

Att lösa digitala utmaningar är det som vi är allra bäst på. Hör av er och berätta om era förutsättningar så sätter vi bollen i rullning!

Andreas Rejvik

Andreas Rejvik

Kundansvarig projektledare/Partner

andreas@kodamera.se0734-25 25 01

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?