Hoppa till huvudinnehåll

Artikel

Tillgänglighet på webben – en prioritet för alla

Vigfus Valgeirsson

Vigfus Valgeirsson

Tillgänglighet i det digitala rummet är minst lika viktigt som tillgänglighet i det fysiska. Uppskattningsvis så har ca 15% av jordens befolkning en funktionsvariation. För Kodamera är tillgänglighet viktigt när vi bygger och levererar våra digitala lösningar, och här försöker vi beskriva varför.

Bild
En bild med en braille-maskin som är kopplad till en dator
Body

Tillgänglighet i det digitala rummet är minst lika viktigt som tillgänglighet i det fysiska. Uppskattningsvis så har ca 15% av jordens befolkning en funktionsvariation. Det kan vara problem med synen, motoriska svårigheter, kognitiva svårigheter eller en kombination av dessa. Lägger vi sedan till personer med tillfälliga variationer som till exempel en bruten arm, lapp för ögat, mer situationsberoende faktorer som reflekterande skärm, trasig mus, eller rent av åldersrelaterade aspekter, så ökar denna siffra markant.

Sedan den 1 Januari 2019, i enlighet med “EU-direktivet (2016/2102) om tillgänglighet avseende offentliga myndigheters webbplatser och mobila applikationer”, har alla svenska webbplatser som anses som offentliga lagkrav på sig att uppnå åtminstone nivå AA av version 2.1 av WCAG riktlinjer för en tillgänglig webb. Dessa webbplatser är exempelvis myndigheter och kommuner, men även i vissa fall privata aktörer med offentlig finansiering.

Stärker affären och varumärket

Webbdirektivet har verkligen satt fokus på tillgänglighet de senaste åren. Webbplatser inom offentlig verksamhet har jobbat hårt med att tillgänglighetsanpassa sina sajter. Men är det bara offentliga organ och myndigheter som ska fokusera på tillgänglighet? Finns något att vinna genom att låta tillgänglighet vara en faktor som styr utformningen av en sajt även för privata aktörer?

Påbörja tankearbetet och syna er sajt genom att ställa några enkla frågor:  Vet ni till exempel hur många som har svårt att använda er webbplats idag? Hur har det i så fall påverkat affärerna? Kan alla ta till sig informationen? Navigera utan hinder? Men kanske det viktigaste: hur upplevs varumärket när er sajt inte fungerar för alla?

Tillgänglighet är något som traditionellt har eftersatts och hamnat längst ner av prioriterade åtgärder. Men sett till vetskapen om hur många av nätets användare som är beroende av en tillgänglig och väl fungerande webb så kan tillgänglighet inte längre viftas bort som ett önskemål, utan borde prioriteras och vara en del av varje företags webbstrategi för att stärka affären och varumärket. 

Bra tillgänglighet stärker SEO

Något som kanske inte är lika självklart är hur tillgänglighet och SEO (sökmotoroptimering) hänger samman. Båda är beroende av att innehållet på en sajt är välstrukturerat, dels för att det skall gå att navigera logiskt med hjälpmedel som textläsare, dels för att få hög ranking hos sökmotorer. Detta eftersom sökmotorerna idag tar mer och mer hänsyn till tillgänglighet för att rangordna sajter. Så att ha med tillgänglighet som en naturlig del av sin webbstrategi stärker inte endast affären och varumärket utan skapar också också synergieffekter och stärker även webbplatsens SEO-strategi. Med andra ord är det inte bara smart att ha med tillgänglighet som en naturlig del av sin webbstrategi, utan det är snarare nödvändigt för att stärka sin position på webben.

Källor

https://www.worldbank.org/en/topic/disability
https://webaim.org/blog/web-accessibility-and-seo/
https://webaim.org/techniques/alttext/
https://webaim.org/techniques/hypertext/link_text
 

Bottom paragraph

Känns tillgänglighet viktigt för er?

CTA preamble

Är tillgänglighet viktigt för er digitala lösning och känner att ni behöver någon som ni kan luta er mot i den frågan? Då är Kodamera ett bra val.

Anställd
Bild
Jonas Sahlin

Namn
Jonas Sahlin

Befattning
Kundansvarig/Partner
form_webform