Artikel
Enkelhet är vinnaren när nykomlingarna får säga sitt
Floran av digitala tjänster och funktioner blir bara större och större. Men vad är det vi värdesätter hos en produkt egentligen?Svaret från Kodameras färskaste medarbetare är tydligt: enkelhet.
Hösten har gjort sitt intåg på Första långgatan och med den har Kodameras utemöbler flyttats in från balkongen på sjunde våningen. Men allt är inte kyla och elände. Bland energitillskotten märks webbyråns tre nya medarbetare – Jonathan Alpmyr, Kevin Nortier och Henrik Larsson.
90-talisterna har precis installerat sig på kontoret och börjat bekanta sig med arbetsprocessen på byrån. Och det gäller att vara på hugget.
Jonathan: Är man borta från den här världen en liten stund förändras allt. Jag var bortrest under ett halvår, när jag kom tillbaka hade det hänt hur mycket som helst. Helt plötsligt var det skitstort med SASS.
Jonathan Alpmyr
Född: 1991
Yrke: Webbutvecklare/designer
Favorittjänst: "Allt Apple gör är extremt enkelt och har en ödmjuk design, de försöker inte bevisa någonting. Och min nya LG-tv med webOS. Jag har aldrig tidigare varit med om att en tv kan vara enkel att använda."
Är inte det väldigt stressande?
Henrik: Lite kanske, men det är kul att lära sig nya saker. Och för att göra det måste man släppa sargen också. Mycket inom digital utveckling handlar om problemlösning och det finns alltid hjälp att hitta, på forum eller bland kollegor.
Trion har precis som övriga medarbetare redan testat och förkastat hundratals tjänster och produkter för assistans i arbetet eller i syfte att underlätta vardagen. Nu arbetar de med att utveckla nya.
Vad kännetecknar en bra digital tjänst?
Kevin: Användarvänlighet och ett självförklarande gränssnitt. SF Bio är en klassiker. Först måste man välja vilken stad man vill se filmen i, sedan vilken dag och först därefter vilken film. Väljer man först film blir allt helt uppochned. Menyn är jättenästlad och krånglig.
Henrik: För mycket information är aldrig bra. Om jag är på jakt efter någonting specifikt och möts av för mycket backar jag snabbt ur. En tjänst måste vara enkel.
Jonathan: Man har ju bara runt tre sekunder på sig innan användaren bestämmer om tjänsten är någonting att ha, innan man går vidare. Som skapare av digitala produkter gäller det att fråga sig "Används det här verkligen? Hur viktigt är det?"
Henrik: Utseende spelar också en stor roll när det kommer till användandet och pålitligheten. Om någonting ser ut som skräp blir man tveksam.
Kevin: Ja, och speciellt om man ska handla. Man ger inte ifrån sig kortnumret till vilken design som helst.
Kevin Nortier
Född: 1990
Yrke: Webbutvecklare
Favorittjänst: "Grunt. Kortfattat är det ett hjälpmedel som automatiskt kan minifiera kod och bilder. I vardagen älskar jag smidigheter som BankID."
I väntan på att ni får chansen att rätta till SF Bio – vilket vardagsproblem hade ni helst löst med en digital tjänst?
Kevin: I vården kan man göra mycket. Det är en miljö med mycket fysiska saker som måste förflyttas och mycket information på papper som kanske inte alltid behövs, som journaler och sånt.
Jonathan: När jag flyttade tillbaka från Norge trodde jag att jag bara behövde trycka på några knappar, men det var oerhört mycket papper som skulle fyllas i och skickas med snigelpost. Det var lite förvånande.
Henrik: Sånt borde ju vara helt onödigt nu med lösningar som BankID. Det är en tjänst som har förändrat mycket men fortfarande kan användas till mer nytta.
Så vad är viktigast i ert arbete för att nå en bra produkt?
Henrik Larsson
Född: 1990
Yrke: Webbutvecklare/designer
Favorittjänst: "Google Chromecast. Den innebär att jag kan kolla på fotboll och annat utan sladdar inblandade. Fungerar oftast."
Henrik: Ett bra team.
Kevin: Och organisation i processen. Det är väldigt lätt att information och slutsatser försvinner.
Jonathan: En riktigt bra projektledare är det viktigaste verktyget till framgång. Det är oftast de som har kontakt med kunden och ser till att all information finns.
Kevin: Det är också viktigt att komma fram till vad kunden behöver för produkt. Vad de säger att de vill ha är nödvändigtvis inte vad som är bäst för det uppsatta målet. Och vad som ska byggas är någonting vi upptäcker tillsammans med kunden.