Artikel
Kodamera tar kliv framåt tack vare UX-cirkel
Att hänga med i svängarna i teknikorienterade branscher är förstås en utmaning, och på Kodamera löser man den bland annat genom ämnesspecifika cirklar. En av dessa ägnas åt UX och design. – Det innebär att vi hela tiden underhåller och bättrar på vår kunskap, konstaterar utvecklaren Henrik Larsson.
I oktober 2016 gick startskottet för den så kallade “UX-cirkeln”, som bara är en av ett tiotal i sitt slag på Kodamera. De andra berör områden som arbetsmiljö, ekonomi, innehållsproduktion, marknadsfrågor, teknik och kreativa fredagar, för att nämna några.
Henrik Larsson blev heltidsanställd samma höst som UX-cirkeln drog igång och är idag ledare för gruppforumet, som består av elva medlemmar. Mötena sker en gång per månad, i ungefär en timme, och det finns alltid en förutbestämd agenda.
– I slutet av 2019 satte vi upp mål med det här forumet: att få kontinuitet i våra möten, publicera artiklar om UX, samt att hålla UX-dialogen vid liv och prioritera den. Efter det känns det som att det har blivit väldigt bra, säger Henrik och utvecklar idén med cirkeln:
– Det är väldigt lätt att bli bekväm och sitta med det man vet och känner till. Det funkar säkert helt okej, men då blir man aldrig bättre. Här känns det som att vi strävar mot att hålla oss uppdaterade och moderna, och att vi genom det utmanar oss själva och varandra.
Ett samspel
Arkitekten Mikael Sjövind har varit på Kodamera i över tio år och är vid det här laget väl bekant med det medarbetardrivna koncept som genomsyrar företaget. Enligt honom är det viktigt att kunna uppmuntra till regelbunden kompetensspridning.
– Det är kul att så många brinner för sitt respektive område. Det gör bland annat att vi överlappar varandra på ett bra sätt, och att jag kan koppla av och lita på att de andra driver bolaget framåt på sina flanker. UX-forumet är ett sätt att förankra det och säkerställa att man känner sig trygg med sina kollegors framfart och utveckling. I gengäld vill man ju själv utvecklas och imponera tillbaka, säger Mikael och skrattar.
Men det är också viktigt att poängtera, menar han, att Kodameras designkedja sällan börjar med skisser på en skärm, utan det är ett ambitiöst grundjobb – bland annat innefattande workshops med kunden – som lägger grunden.
– Vi brinner ju verkligen för att förankra lösningarna i verkliga behov och inte bara i hypoteser. Det skapar ökad mening för oss att förstå varför vi gör det vi gör: alltså de lösningar som det i slutändan ska leda till.
Fokus på flera fronter
I flera av Kodameras projekt går det också att se en tydlig koppling mellan en framgångsrik slutprodukt och UX-cirkeln. Det är nämligen ofta där som idéer nagelfars och utvecklas.
Det handlar inte enbart om det rent visuella, utan lika mycket om funktionalitet. Henrik Larsson och hans kollegor ser exempelvis till att lägga stort fokus på användarvänlighet och tillgänglighet i varje projekt, vilket också är ett återkommande ämne i cirkeln.
– Tidigare har man kanske lagt alla resurser på att saker ska se schyssta ut och samtidigt låtit tillgängligheten stryka på foten. Men det går att göra det både snyggt och tillgängligt på samma gång, även om det kanske innebär att man får ta saker ett extra varv ibland, säger han.
Så var det bland annat vid bygget av Göteborgs Universitets nya webbplats, som numera går utmärkt att ta del av även för användare som har någon form av funktionsvariation.
– Det är viktigt för oss att göra webbplatserna tillgängliga för helst alla, men i varje fall så många som möjligt, säger Henrik.
Hur är tillgängligheten på er webbplats?
Vi hjälper er gärna med att göra en analys för att kunna föreslå förändringar och förbättringar. Hör av er så återkopplar vi på ett ögonblick!