Artikel
Skaffa dig ett försprång hos Google
Sökmotorerna blir en allt vanligare del av vår vardag, vi använder dem som uppslagsverk, som kartböcker, som telefonkataloger. Snart är de våra bästa kompisar när det gäller att hitta information - om de inte redan är det.
Att vi är så beroende av sökmotorerna gör ju också att vi som webbplatsägare bör se till att sökmotorerna hittar den bästa informationen - vår information - och det gör vi genom att mata sökmotorerna med så bra information som möjligt. Det är detta som kallas sökmotoroptimering, man ser till att sökmotorerna får den information som kan hjälpa just din webbplats att hamna högre i listningarna - och därigenom vara det naturliga förstahandsvalet för de som är ute efter information.
Ju mer information du matar din webbplats med, desto lättare är det för sökmotorerna att förstå vad webbplatsen handlar om. Men det slutar inte där, på sistone har Google - som inofficiellt sätter standarden gällande sökmotorer - aviserat förändringar i sitt rankingsystem. Detta gör att du kan hamna på efterkälken - eller ligga i täten - när det kommer till att hamna på den så hett eftertraktade förstasidan hos Google. Här kommer några av de mest grundläggande informationsbitarna som du bör se till att använda på din webbplats, och några nyheter från just Google.
Information om webbplatsens bilder
Sökmotorer tycker om mycket information, och eftersom de har en bit kvar innan de förstår motivet på en bild lika bra som en människa, så är det bra om man lägger till en beskrivning i samband med att man försöker visa en bild på webbplatsen. När du jobbar i ditt CMS är det brukligt att man fyller i den här informationen i fält i anslutning till när du laddar upp eller lägger till en bild i din text.
Information i alt-rutan ger sökmotorer nyttig information såväl som att det ger människor med synfel en chans att förstå vad bilden föreställer då de använder skärmläsare. title-rutan bör också fyllas med text för att skänka extra tillgänglighet, men om man måste välja och ha sökmotorerna i åtanke så är det alt-rutan man ska sikta in sig på.
Certifikat
Ett certifikat på din webbserver gör att du får ett litet grönt hänglås uppe i webbadressfältet. Det resulterar i att information mellan din webbplats och besökare som skickar in information, t.ex. inloggningsinformation eller diskussionsinlägg, skickas krypterat och därigenom säkert. Det kallas också för SSL-teknik, eller TLS som det heter nu för tiden. Ett certifikat på din webbplats är något som Google tar hänsyn till från och med våren 2015 och ger dig plus i kanten.
Sociala medier och geografisk placering
Att ha en företagssida på Google+ - Googles svar på Facebook - ger dig också ett plus i kanten, likaså om du ser till att ditt företag finns med på Google Maps.
Mobilanpassade webbplatser
Surfplattor och smartphones blir allt mer vanliga och även om de kan visa en gammal webbplats som inte är mobilanpassad blir det mycket enklare om en webbplats har en responsiv design, alltså en design som anpassar sig till vad det är för pryl du använder för att surfa in på en webbplats med. Är det en telefon som stöps designen om efter huruvida du håller den i liggande tillstånd eller stående, är det en surfplatta likadant. Responsiv design anpassar sig efter dig och inte tvärtom.
Är din webbplats mobilanpassad så kommer Google från och med 21:a april att ge dig ett litet försprång, precis som om du har ett certifikat knutet till din webbplats.
Man ska komma ihåg att även om de här förändringarna ger små små försprång i Googles sökalgoritm så finns det andra fördelar också - en besökare kan känna sig mer säker på din webbplats om du har ett TLS-certifikat och en responsiv webbplats gör att en besökare på språng med telefonen i handen lättare kan ta åt sig informationen på din webbplats. Så även om man strävar efter en plats på första parkett hos Google så ska man inte glömma av att alla sådana förbättringar ökar tillgängligheten och komforten hos den som är viktigast - den person som besöker din webbplats - kunden.